Spelletjes spelen in de kerk? Dat kan op Erfgoeddag in de Sint-Martinuskerk van Genk-Centrum!
Ga de uitdaging aan en speel het reuze ganzenbord over het leven van Mozes of dat van de apostel Paulus.
Test je geheugen met een memo- of kwartetspel.
Zit jouw klas vol met speurneuzen? Dan nodigen wij alle klassen van de derde graad van de Basisschool uit voor een zoekspel in de parochiekerk van Bret-Gelieren in Genk.
Wat aten de mensen tijdens de Eerste Wereldoorlog? En was dit wel lekker? Je komt het allemaal te weten in dit lespakket. Meer nog… je kan het zelf proeven! Want je gaat aan de slag met oorlogsingrediënten. Hiermee bak je echte oorlogswafels.
'Kom benne en zeit oech daol', kom binnen en ga zitten. Zo heten we je welkom in Heemkundig Museum Zoe was Alleke. Hoe de Alkenaren woonden vijftig, honderd jaar geleden, dat kan je hier bekijken en beleven. Ontdek ook waarmee er gespeeld werd.
Het harmonieuze samenspel van klanken afkomstig van de 52 klokken is voor iedereen in de omgeving hoorbaar. Maar waar komt deze muziek vandaan? Wie maakt die muziek?
De Illustratieroute leidt je langs verborgen plekjes in de Hasseltse binnenstad. Maar je kan ook zelf een stukje van de route in huis of in de klas halen.
Ook voor afval geldt het gezegde: beter voorkomen dan genezen. Het is echter niet altijd mogelijk om afval te vermijden. In de Optimo sorteerinstallatie worden de opgehaalde afvalzakken van Limburg en Diest gesorteerd.
Ga op pad met De Illustratieroute en ontdek tekeningen uit prentenboeken in de Hasseltse binnenstad. De rode draad van de route is 'samen': een hartverwarmend thema dat in deze tijden een opsteker kan zijn.
Wil je extra leesvoer voor je klas? Je kan in de bibliotheek een boekenpakket aanvragen.
Je kan kiezen uit de volgende WO-thema’s. Geef je reservering door via jeugdbib [at] genk.be (jeugdbib[at]genk[dot]be), en kom de kant-en-klare boekenkoffer bij ons uitlenen.
Hoe was het toen je oma en opa nog op de schoolbanken zaten? Met een vragenlijst in de hand interviewen de leerlingen vooraf hun grootouders. Het resultaat van dat interview, en evt. een voorwerp, brengen ze mee naar de klas.
Kantklossen, wat is dat eigenlijk? En hoe doe je dat? Na een korte introductie over dit eeuwenoude ambacht gaan de
kinderen uit de derde graad lager onderwijs aan de slag met kantklossen. Elke leerling klost zelf een kleurrijk eigentijds kantwerk.
Aan de hand van de vondsten op de oude vuilnisbelt van de vroegere speelplaats van de abdijschool in Sint-Truiden reconstrueert een hobbyarcheoloog het dagelijkse schoolleven van meer dan honderd jaar geleden.
Driekoningen, Schijt je rijk, bermmonumenten,… Het zijn maar enkele voorbeelden van Limburgse tradities. Hoe beleefde men ze vroeger? Zijn ze doorheen de jaren veranderd? En komen er nieuwe bij?