Via een wedstrijd 'Wie wordt de beste marketeer?' leren leerlingen hoe je goede promo voert voor een museum. Hoe gebruik je sociale media? Hoe bereik je de juiste mensen? Welke info is belangrijk voor een museumwebsite? En hoeveel kost dit allemaal?
Bekijk de documentaire ‘Off the Wall’. Jongeren reflecteren over oorlog, vrede, grenzen, muren en de Atlantikwall. Ze brainstormen over vluchten en hoe het voelt om altijd onderweg te zijn.
Materialen hergebruiken was nog nooit zo leuk! We noemen het 'upcycling' wanneer deze oude materialen worden verwerkt tot iets nieuws, en wat misschien zelfs mooier is dan het origineel.
Ken je de breivork al? Weet je wat je met een "punch needle" kan doen? Heb je de "smyrnanaald" al eens van dichtbij gezien? Als je deze en andere naalden wil ontdekken, kom dan naar het textiel atelier!
Beiaardiers strooien al meer dan 500 jaar de mooiste muziek over de daken in de Vlaamse steden, van Bach tot K3. Misschien horen jullie soms een beiaard op de speelplaats of in de klas? Maar wat is een beiaard precies? Hoe kan je erop spelen?
Historicus Frans van Leeuwen (acteur) komt een lezing geven over ‘Helden door de eeuwen heen’. Hij neemt zijn stagiaire (actrice) mee, die studeert aan de opleiding voor docent geschiedenis, om hem te ondersteunen.
Ontvang een drukker op jouw school en druk zoals in de tijd van Christoffel Plantijn!
Met De Drukfiets komt een ervaren drukker tijdens de middagpauze naar school. Op de pers van deze mobiele drukkerij drukken de leerlingen een affiche.
Centrale vraag: wat is voor leerlingen 'Het Bewaren Waard?' Deze workshop is een erfgoedproject van het Yper Museum waarbij de museumcollectie aan verschillende doelgroepen wordt voorgelegd en besproken: Weggooien die handel? Pronkstuk van het museum?
Leren naaien, waar doe je dat nog? Nochtans een leuke bezigheid en je leert een aantal vaardigheden.
Tijdens een initiatie naaien maken we kennis met de naaimachine. Na een korte introductie gaan we aan de slag!
Het museum van de Nationale Bank van België wil binnen het kader van Erfgoedweek deelnemen aan de klasbakken. We willen ons daarbij toespitsen op Brusselse en Leuvense scholen of klasgroepen die ons minder snel bereiken dan het reguliere onderwijs.
Een schrijver die uit zijn/haar land is gevlucht vertelt over zijn/haar werk en leven als schrijver in een nieuw land. We lezen samen een tekst en spreken erover.
Een spannend toneelstuk over gamen, alcohol en verslaving. Uitdagend, grensverleggend, onthullend én bloedstollend. Dit zijn enkele van de vele superlatieven die de nieuwste online game 'Level 10' beschrijven.
Tijdens deze les keren we samen terug in de tijd, naar het platteland in het jaar 1900. We willen onze eigen boerderij bouwen. Maar hoe gaan we daaraan beginnen?
Hoe komt het dat er zoveel persoonlijk geladen hiphop nummers zijn? Wat maakt er dat hip-hop als (sub)genre zo toegankelijk is voor jongeren om er hun bekommernissen, emoties tot trauma's toe in te verwerken? Wat zegt de wetenschap daarover?
We genieten. We leven voluit. We hebben het druk, druk, druk. En iedereen moet het weten. Wie hoort het stemmetje nog dat – diep vanbinnen – ‘te druk!’ roept? Maar ja, je kan niet uit een op hol geslagen trein stappen. Die stopt pas als hij crasht.
Dichters Lies Van Gasse en Vicky Francken ontwikkelde samen de interactieve poëzie-app Ver+Vers. Via deze app kun je op een speelse en eenvoudige manier zelf geïllustreerde poëzie creëren! Bevalt het resultaat je niet?