Begeleide uitstap of rondleiding | Komt op verplaatsing
Je kan met je OKAN-leerlingen het museum verkennen op een zeer actieve manier. We bieden zowel een voorbereiding in de klas aan als in een atelier in het GUM. Dit pakket werd samengesteld door het GUM i.s.m.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.
In het spoor van de 17de eeuwse onderzoeker Antoni Van Leeuwenhoek maken leerlingen een eigen microscoop m.b.v. een glazen pipet en bunsenbrander. Hiermee bestuderen ze de cellen van planten.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?