Communiceren doen we al lang niet meer per brief en postduif, maar via sociale media. We delen snel onze mening of onze bezigheden met een post, een story, een ‘@’. Wat gebeurt er met al die informatie nadat we op ‘post’ hebben gedrukt?
Het voorbije jaar vonden er verkiezingen plaats op Europees, federaal, regionaal, provinciaal én gemeentelijk niveau. Een geknipt moment om dieper in te gaan op een belangrijk aspect van het verkiezingsproces: verkiezingsaffiches.
Bij de historische documentaire 'De Brand van Leuven' liet de Erfgoedcel een digitaal lespakket ontwikkelen. Zowel de documentaire als het lespakket zijn gratis voor alle scholen in Leuven.
Schooltijdschriften en leerlingenbladen: bestaan ze nog of zijn ze enkel iets uit het verleden? Tijdens deze workshop duiken de leerlingen in de wereld van de schooltijdschriften van weleer. Een verslag van de schooluitstap?
De Slag om Leuven vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit Leuvens perspectief. Je ontdekt hoe de Leuvenaars zich staande hielden aan de hand van historisch beeldmateriaal uit nationale en internationale archieven.
Ouderen en jongeren kunnen heel wat leren van elkaar, maar hoe zorg je voor voldoende gespreksstof? Daar heeft de Erfgoedcel iets op gevonden: de mijmerdozen!
Wil je jouw leerlingen eens op een andere manier laten kennismaken met de discussies over het koloniale verleden, koloniaal erfgoed en dekolonisering? En ben je benieuwd welke plaats kunst daarin inneemt?
Waar en wanneer trek jij de lijn? We gaan voortdurend met elkaar in interactie, zowel in de ‘echte’ als de digitale wereld. Meestal gaat dat goed. Soms loopt het mis.
Zoeken op het internet is ondenkbaar zonder zoekmachines. Google is daarbij marktleider. Maar op basis van welke criteria biedt Google zijn zoekresultaten aan? En hoe kun je zelf gerichter en slimmer zoeken met Google?
Ter vervanging van de workshop onderzoekscompetenties bieden we voor de derde graad van het secundair onderwijs een lespakket en werkruimte in de bib aan.
Vanaf dit schooljaar kan je een werkruimte in onze Hoofdbibliotheek reserveren om als leerkracht sam...
Hoe ga je als leerkracht aan het werk met een literair zwaargewicht als Guido Gezelle? Op welke manier kun je jongeren warm maken voor literair erfgoed? Kun je gedichten van Gezelle aan jonge kinderen presenteren?
Via de schilder- en beeldhouwkunst van de tweede helft van de 19de eeuw vangen we een glimp op van het leven in die periode. Gedistingeerde heren verschijnen ten tonele, dames van stand showen hun jurken en sommigen ook hun verveling.
Onder de noemer StART with ART heeft Mu.ZEE 14 korte filmpjes samengesteld die aansluiten bij de nieuwe, culturele, vakoverschrijdende sleutelcompetenties voor het secundair onderwijs.