Bouw een vaste brandstofraket en kom zo meer te weten over ruimtevaart en aërodynamica.
Werkwijze:
De leerlingen maken kennis met een aantal fysische begrippen die belangrijk zijn in de ruimtevaart zoals aerodynamica, de wet van actie-reactie, zwaartepun...
Met als centraal thema techniek in de antieke oudheid, wandelen we doorheen een multidisciplinair landschap van geschiedenis, wiskunde, Latijn, mechanica, Grieks, chemie, informatica, fysica,...
Meer dan 200 replica's van Griekse en Romeinse uitvindingen ...
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.
In het spoor van de 17de eeuwse onderzoeker Antoni Van Leeuwenhoek maken leerlingen een eigen microscoop m.b.v. een glazen pipet en bunsenbrander. Hiermee bestuderen ze de cellen van planten.
Niets is zo adembenemend als echte fossielen van reuzen uit lang vervlogen tijden. Hoe de wereld eruit zag in het secundair, het tijdperk van de dinosauriërs, komen je leerlingen te weten met de animator in onze dinogalerij.
Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Meer zelfs, iedereen heeft veel verhalen te vertellen al weten we dat niet direct van onszelf. Ook onze jongeren hebben veel te vertellen.
Spaghettibruggen bouwen is een leuke workshop waarbij de kinderen met slechts ongekookte spaghetti en een warmtelijmpistool een brug moeten maken die een bepaalde breedte overspant.
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?