Onze bezige bijtjes kruipen volgend schooljaar even terug in hun bijennestje…
Ondertussen werken we volop aan een nieuwe veelbelovende bibintroductie voor de oudste kleuters.
Het is feest in het Huis van Alijn! Ontdek hoe onze (over)grootouders feest vierden. Hoe ruikt, smaakt, klinkt, voelt een feest van vroeger? En van nu? Hoe ziet jouw geliefde feest er uit? Hoe feesten jullie thuis?
Begeleide uitstap of rondleiding | Kuringen (Hasselt)
"Aan de vinders van dit boek. Ik heb hulp nodig. Dringend! Want ik, graaf Gerard van Loon, heb een probleem. Willen jullie mij helpen? Maak daarvoor eerst een reis: een reis door de tijd…” Graaf Gerard van Loon wil graag een abdij bouwen.
Geen minigeschiedenisles, maar een verteltocht door het museum. Wat is een (stads)museum? Hoe herken je een stad? Wat is het verschil tussen oud en nieuw? Speelse en leerrijke kennismaking met de wondere wereld van een museum.
Op een doordeweekse dag maak je een doordeweekse wandeling… en plots bedenk je:
“Wie zou hier, op deze plaats, 50 jaar geleden gewandeld hebben?
Wie zou hier over 50 jaar wandelen? Zouden ze weten dat ik hier nu was?
We vinden een grote kist met een nog groter slot. Op een klein naamkaartje kunnen we de bestemming lezen: ‘De school van Barbizon’.
De cijfercode kraken én de kist openen?
In dit speels en actief atelier maak je kennis met de wereld van de drukkerij. Enkele gekke, lieve lettervrienden nemen je mee in een verhaal vol letters, inkt en drukken.
Vanuit een muzikaal zaadje ontstaat een KIEM vol ritmische, melodische en speelse elementen. Spontane muzikale gesprekjes groeien uit tot betoverende verhalen vol klanken.
We maken kennis met beeldend kunstenaar Kandinsky en ontdekken de ingrediënten van zijn geheime recept. We laten ons betoveren door de klanken van muzikant Arnold Schönberg én schudden al doende de mooiste kleuren uit onze hoed.
Doodmoe treffen we hem aan, groen, glibberig en een veel te grote bek: het lettermonster! Hij smeekt ons om hulp én heeft eindeloos veel spijt. Heel letterland staat op zijn kop én is op zoek naar een groene glibberige draak… die alles opat.
Onze tuinier laat de klas kennismaken met het tuinwerk en het tuingereedschap. Elk werktuig wordt besproken: de naamgeving, het verband tussen vorm en functie en hoe het gebruikt wordt. Er wordt ook op de gevaren gewezen.
Wiebelen met de benen, zwaaien met de armen en trappelen met de voeten!
Geen kind blijft onbewogen bij het horen van een vrolijk deuntje of een energiek ritme.