Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
Wil je zelf aan de slag met WOI in de klas? Het bezoek is opgevat als een zoektocht in kleine groepjes volgens doorschuifsysteem. Elk groepje krijgt een koffer met spullen en een woordenlijst. De spullen hebben een genummerd label met een opdracht.
Als tweetalig platform voor kunstenaars brengt MUS-E Belgium actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun afkomst of achtergrond.
Met theatrale vormen zoeken de deelnemers naar waar hun dromen liggen. In de veiligheid van het podium zoeken ze naar manieren om zichzelf uit te drukken.
Het hedendaags verkeer vraagt oplettendheid en het naleven van de regels. Maar jongeren zijn dikwijls speels en impulsief omdat ze leven met de idee dan hen niets kan overkomen.
‘Stück 3571' is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp.
DRUK is de mobiele drukinstallatie van Artforum. DRUK heeft de letter als startpunt en waaiert verder uit naar vrije meningsuiting, poëzie en de waarde van het geschreven woord. Wil je graag DRUK doen op jouw school/bibliotheek/jeugddienst/cc/festival?
Grijp jij in als de groep niets doet?
Wanneer wordt plagen pesten? Wanneer gaat het te ver? Als macht iemand steeds groter maakt en de dupe daarvan steeds kleiner, wat kan je dan doen?
Een schrijver die uit zijn/haar land is gevlucht vertelt over zijn/haar werk en leven als schrijver in een nieuw land. We lezen samen een tekst en spreken erover.