12 prenten, 12 opdrachten… zonder resultaat!
In dit verhaal neemt de circusdirecteur de kleuters meein een liefdesverhaal zonder afloop.
Kunstjes kunnen we allemaal.
Sterk is iedereen.
De Olympische vlag, voor het eerst gehesen in Antwerpen, dient als basis om sport en vrede onder de aandacht te brengen. In verschillende teams gaat een klas aan de slag met vijf fysieke en mentale proeven.
In deze workshop gaan we samen de meest fantastische knikkerbanen maken. We leren torenbouwen uit blokken. We leren hoie een balletje kan rollen. We leren weggetjes maken.
Hoe was het toen je oma en opa nog op de schoolbanken zaten? Met een vragenlijst in de hand interviewen de leerlingen vooraf hun grootouders. Het resultaat van dat interview, en evt. een voorwerp, brengen ze mee naar de klas.
Zijn wij afstammelingen van de stam van het rendier of de stam van het oerrund?
We beleven een dag uit het leven van een 11-jarig kind dat 15.000 of 5.000 jaar geleden leefde.
Aan de hand van de vondsten op de oude vuilnisbelt van de vroegere speelplaats van de abdijschool in Sint-Truiden reconstrueert een hobbyarcheoloog het dagelijkse schoolleven van meer dan honderd jaar geleden.
Een interactieve poppenvertelvoorstelling naar het eerste boek uit de prentenboekreeks 'Varkentje Bo' van Geert De Kockere.
Varkentje Bo denkt dat hij alles kan. Over een wei springen bijvoorbeeld. Of de bomen van een bosje omverblazen.
deze workshop reeks is creativiteit in de praktijk. We bouwen een ketting reactie en proberen deze zonder onderbrekingen te laten gaan. We leren brainstormen, concepten bedenken. We leren visualiseren. Maar we leren ook hoe we alles moeten uitvoeren.
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
Tijdens dit atelier duiken we in de dierenwereld. Onder het motto ‘want dieren zijn precies als mensen’ gaan we in de dierenwereld op zoek naar gelijkenissen met menselijke gevoelens en eigenschappen.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
In dit atelier werken we met de krant, het nieuws, het jeugdjournaal als inspiratiebron. We knippen, plakken en schrijven onze visie op de wereld bij elkaar.
Ontdek de geschiedenis van film.
Waarom bewegen acteurs zo grappig in een stille film? Hoe klonk de eerste ontploffing in een geluidsfilm? En wat zou Batman zijn zonder green-screen?
Wat krijg je als je vierkanten en driehoeken uit grote vellen karton aan elkaar kunt maken met een speciaal ontworpen scharnier? We bouwen tetraëders, octaëder, dodecaëders, ....Eerst in het klein.
Theatervoorstelling Lotta en de Slodderkip is een muzikale vertelvoorstelling gebaseerd op het gelijknamige boekje van Diane Put en Rik Dewulf, uitgegeven door Clavis Uitgeverij.
Lotta vertelt op creatieve manier het hele verhaal van de Slodderkip.
In dit atelier dompelen we ons onder in klassieke sprookjes uit verschillende landen en verknippen we ze tot eigen, hedendaagse vertelsels. De boze stiefmoeder van de wolf, een Sultan met een zwavelstokje, een kikker in een toren opgesloten.
Nadat ze tientallen jaren haar getuigenis deelde tijdens bijeenkomsten, congressen en in onderwijsinstellingen, nam Regina Sluszny plaats voor de camera om haar levensverhaal voor altijd vast te leggen.