De Olympische vlag, voor het eerst gehesen in Antwerpen, dient als basis om sport en vrede onder de aandacht te brengen. In verschillende teams gaat een klas aan de slag met vijf fysieke en mentale proeven.
Hoe was het toen je oma en opa nog op de schoolbanken zaten? Met een vragenlijst in de hand interviewen de leerlingen vooraf hun grootouders. Het resultaat van dat interview, en evt. een voorwerp, brengen ze mee naar de klas.
Zijn wij afstammelingen van de stam van het rendier of de stam van het oerrund?
We beleven een dag uit het leven van een 11-jarig kind dat 15.000 of 5.000 jaar geleden leefde.
Aan de hand van de vondsten op de oude vuilnisbelt van de vroegere speelplaats van de abdijschool in Sint-Truiden reconstrueert een hobbyarcheoloog het dagelijkse schoolleven van meer dan honderd jaar geleden.
Een interactieve poppenvertelvoorstelling naar het eerste boek uit de prentenboekreeks 'Varkentje Bo' van Geert De Kockere.
Varkentje Bo denkt dat hij alles kan. Over een wei springen bijvoorbeeld. Of de bomen van een bosje omverblazen.
Tijdens dit atelier duiken we in de dierenwereld. Onder het motto ‘want dieren zijn precies als mensen’ gaan we in de dierenwereld op zoek naar gelijkenissen met menselijke gevoelens en eigenschappen.
deze workshop reeks is creativiteit in de praktijk. We bouwen een ketting reactie en proberen deze zonder onderbrekingen te laten gaan. We leren brainstormen, concepten bedenken. We leren visualiseren. Maar we leren ook hoe we alles moeten uitvoeren.
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
Ontdek de geschiedenis van film.
Waarom bewegen acteurs zo grappig in een stille film? Hoe klonk de eerste ontploffing in een geluidsfilm? En wat zou Batman zijn zonder green-screen?
In dit atelier werken we met de krant, het nieuws, het jeugdjournaal als inspiratiebron. We knippen, plakken en schrijven onze visie op de wereld bij elkaar.
We dansen met een reuzenballon in de lucht; We botsen, gooien, rollen, dragen, klemmen, onze ballon. We trainen onze hersenen met de Poi’s (een sok gevuld met een waterballon), we leren ‘the butterfly’ en ‘the wave’! Kom mee springen en dansen!
Een theatervoorstelling boordevol muziek en acts rond het thema ‘klimaat’ voor kinderen van de lagere school.
Alles klaar Wouter?
Ja, Wim! Waarom?
De minister komt!
Laat je verrassen door de digitale technologie van augmented reality.
Met de techniek ‘augmented reality’ (of AR) verrijk je de echte wereld door er een digitale laag ‘op te leggen’.
Zoals Yuku gaan we op een muzische zoektocht naar de lichtgevende Himalayabloem. De deelnemers vervullen allerlei filmwijze opdrachten. Ze laten Yuku en andere personages spreken, componeren muziek met apps, ontdekken stop-motion animatie, etc.
Laat je kunstwerk verschijnen en verdwijnen door deze magische techniek! Of wil je liever geheime boodschappen sturen? Met deze workshop weet je hoe het moet!
De kinderen maken hun eigen 3D-bril en een kunstwerk dat hiermee verschijnt en verdwijnt.
Onze druk ateliers worden perfekt aangepast aan de leeftijd van de leerlingen.
Van drukken met alledaagse recupmateriaal tot lino druk en etsen in tetrapakjes.
We komen in de klas met alle nodige materiaal (rollen, drukpers, ...) en kunstboeken voor inspi...
In een vorming theater krijg je handvaten aangereikt hoe je spel, acteren en improviseren op een doeltreffende manier kan inzetten tijdens jouw lessen of jouw omgang met kinderen.
Je maakt kennis met de verschille...