Via de schilder- en beeldhouwkunst van de tweede helft van de 19de eeuw vangen we een glimp op van het leven in die periode. Gedistingeerde heren verschijnen ten tonele, dames van stand showen hun jurken en sommigen ook hun verveling.
Overtredingen, wanbedrijven en misdaden zijn van alle tijden en alle culturen. Het gewicht dat samenlevingen toekennen aan deze misdrijven verschilt, zo ook de strafmaat.
WORKSHOPS: Breek buiten de schoolmuren
RADAR connecteert workshopgevers met organisaties. Ben jij leerkracht of jeugdwerker? Wil je iets creatiefs doen met je groep of klas en heb je nood om buiten de schoolmuren te breken?
In de loop van enkele sessies ontwikkelt Lies samen met de leerlingen een idee voor een collagegedicht. In dit collagegedicht kunnen de leerlingen vertrekken vanuit hun eigen creatieve ideeën. Er kan gewerkt worden vanuit een thema of helemaal vrij.
In Be-Part Atelier worden actuele kunst en ideeën van kunstenaars omgezet naar de leefwereld en interesse van kinderen en jongeren.
We doen dit - samen met Mooss vzw - met actieve rondleidingen en workshops voor kleuters (4 – 6 jaar), basisonderwijs...
Onder de noemer StART with ART heeft Mu.ZEE 14 korte filmpjes samengesteld die aansluiten bij de nieuwe, culturele, vakoverschrijdende sleutelcompetenties voor het secundair onderwijs.
Lies Van Gasse is beeldend kunstenaar én dichter. Ze schildert met woorden en rijmt met beelden. In veel van haar werken gaan woord en beeld dan ook hand in hand.
In twee sessies laat Lies Van Gasse de studenten kennismaken met de poëzie van een stad. Vanuit een bloemlezing van verschillende dichters maken ze samen een wandeling door de stad.
Wat:
Muzische workshop, improvisatietheater
Voor leerling(en) en leerkracht(en)/ deelnemers en begeleiders.
Doelgroep:
(Buitengewoon) onderwijs (kleuter, lager, secundair, hoger, unief en Okan) en jeugdzorg.
Voor wie?
Alle leerlingen, leerkrachten en begeleiders binnen alle types onderwijs -buitengewoon, kleuter, lager, secundair, Okan- en jeugdzorg.
Wat houdt een kunstproject in?
Kunst heeft een vaak ongekende agogische meerwaarde: beweging, mime, improvis...
Tijdens een Workshop Illustreren kiezen we 1 of meer passages uit een boek die we omzetten in een sprekende illustratie.
We starten met een brainstorm en kiezen de passage uit het boek.
OKAN staat voor Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers. In dit project werken de jongeren samen in een reeks workshops, waarbij er aandacht is voor de eigenheid van de jongeren en hun specifieke talenten.
Ga al schrijvend aan de slag in je eigen fantasiewereld. Maak er daarna een theaterstuk van en spring in de rol van acteur.Thema : diversiteit, samenwerking, probleemoplossend en creatief denken, jezelf tonen, durf en veerkracht.
Wie traag kijkt ziet méér. Tijdens deze museumklas staan er maar twee kunstwerken centraal. Samen met gids leer je er naar kijken, observeren, analyseren en erover te praten met je klasgenoten.
Stippels en felle kleuren, dat is de typische stijl van kunstenares Yayoi Kusama. Door het gebruik van herhaling van vormen en gedurfde kleuren creëer je een eigen installatie met als inspiratiebron de typische Kusama-pompoen.