Het DIVA atelier is een plek om zelf de handen uit de mouwen te steken. Een ruimte om te onderzoeken en te experimenteren. Met giettechnieken bijvoorbeeld.
Vanuit Musical On Stage willen we graag bijdragen tot kwaliteitsvol muzisch onderwijs. Niet alleen als organisator, maar ook docent, begeleider en mentor voor leerkrachten.
RADAR connecteert workshopgevers met organisaties. Ben jij leerkracht of jeugdwerker? Wil je iets creatiefs doen met je groep of klas en heb je nood om buiten de schoolmuren te breken?
SPEEL JE MEE? We gaan sterren als Charlie Chaplin, Laurel & Hardy (of de ‘Dikke en de Dunne’) en mister Bean achterna. We maken rare typetjes, trekken gekke bekken, pakken uit met rare loopjes en overdreven emoties.
Chinese bordjes draaien, diabolo's opgooien, flowerstick-tricks, jongleren met doekjes en balletjes, lopen op een bal of een ton, wiebelen op de rolla bolla, in een mast van 5 meter hoog klimmen, trucjes in de trapeze, pedalo- en eenwieler-rijden, acrobat...
ZET JE SCHRAP! We gaan acteren. Acteren is spelen! Spelen is je amuseren, maar hoe amuseer je behalve jezelf ook nog je medespelers én het publiek? Hoe spelen we ons verhaal zodat alles duidelijk wordt. Vergeet decors en theaterkostuums.
In 2015 speelde de korte voorstelling Wachten, van Toneelhuismaker Mokhallad Rasem, niet enkel in de theaterzalen maar ook in verschillende scholen, sociale organisaties en in gevangenissen in Vlaanderen.
SPEEL JE MEE? We spelen alsof we in een film zitten die vertraagd wordt afgedraaid. We leren weer stappen en daarna lopen, uiteraard allemaal in slow motion. We wandelen op de maan, spelen om ter traagst tennis en basketbal en vangen superslome vliegen.
SPEEL JE MEE? We maken onze eigen tv-soap. Emoties! Grote verwikkelingen in een kleine wereld. Verrassingen. En alles uit het leven gegrepen, maar dan net iets spannender. Alsof het dagelijkse kost is thuis en in de familie.
DOE JE MEE? We gaan (toneel) spelen op muziek! Spannende, dramatische, vrolijke, grappige, rare muziek... In de theaterworkshop ‘Let the music PLAY’ is muziek de motor van hoe je beweegt, wat je zegt en wat je doet.
Workshop Arabische percussie:
We exploreren de ritmische mogelijkheden van de derbouka, tamboerijn en hand drum en komen samen tot een inspirerend arrangement.
DOE JE MEE? Je kan een verhaal lezen, je kan een verhaal spelen en je kan een verhaal luisterspelen! Ga op reis in je eigen verhaal en breng het tot leven. Hoe? Met je stem, met muziek, met geluiden, met oh’s en ah’s en vooral: met fun en fantasie.
SAMEN EEN VERHAAL MAKEN EN VERTELLEN. Eerst warmen we ons op. We lachen, brullen en fluisteren. We verstijven, kijken in elkaars ogen en fronsen de wenkbrauwen.
Kleurrijke powerpoint-presentatie over - naar keuze - een aantal aspecten uit de stripwereld: taal, literatuur, 'graphic novel', ziekte en handicap, autisme, Damiaan, (de)kolonisatie... Geen voorkennis vereist.
Wanneer leerlingen zelf korte filmpjes maken, zetten ze de lesinhoud om in een creatief en persoonlijk project en werken ze aan hun mediawijze skills. Wil je ontdekken hoe je jouw leerlingen video’s kan laten maken?
Wat als je leerlingen hun verbeelding leerden inzetten tijden spreekoefeningen? Wat als ze de structuur en opbouw van een mondelinge beurt konden voélen in plaats van afhaspelen?
'Wat als' zijn sleutelwoorden die een magische poort ontsluiten.
Tijdens een workshop rond Street Art & Graffiti leren de deelnemers iets rond de geschiedenis van Street Art, de belangrijkste termen en basistechnieken, bekende Street Art kunstenaars en gaan we natuurlijk ook zelf aan de slag met potlood, acrylverf,...
In een wereld waarin de voortdurende mediastroom niet meer weg te denken is, kan het soms moeilijk zijn om te herkennen hoe die onze gevoelens, kennis en gedrag beïnvloedt.