We leven vandaag in een vrije stad, maar dat was ooit anders. In de tentoonstelling ‘Stad in oorlog’ neemt een gids jouw klas mee naar het Antwerpen van tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Kinderen groeien vandaag meer dan ooit op in een verstedelijkte samenleving. Wereldwijd woont de helft van de bevolking in een stad. Hoe slagen steden erin om hun inwoners te eten te geven? Waar komt dat eten vandaan? Hoe komt het terecht op ons bord?
BIBSTER
4e leerjaar
60 minuten
in de centrale bibliotheek
Bij deze rondleiding maken we gebruik van de app ‘Bibster’. Bibster is een interactief, digitaal spel waarbij de kinderen op ontdekking gaan in de bibliotheek met een tablet in de hand.
We bewonderen geen selfies op je telefoon, maar eeuwenoude portretten aan de museummuur. Hoe poseren belangrijke
families, welke kleren trok je aan, en vind je hints over wie er op staat? Na de rondleiding gaan we zelf aan de slag!
Acht werken van grote meesters bevinden zich nog in het depot. Zouden die ook een plaats kunnen krijgen in de collectie? Leer naar kunst kijken, word curator en kies de werken die in het museum passen.
In de zopas volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk kan je opnieuw terecht voor een rondleiding op maat van jouw klas. Aan de hand van de rijke kunstcollectie brengen we Leuven in de middeleeuwen tot leven. Je ontdekt o.a.
Design vind je niet alleen in een museum! Ook op straat, in parken of op pleintjes vinden we elementen die zijn vormgegeven. De inrichting van de publieke ruimte bepaalt mee hoe we ons thuis voelen en voortbewegen in de stad.
Doe mee aan de Stadswatchers-spelquiz. Ga met je klas op onderzoek in het Gruuthusemuseum en verzamel weetjes, data en andere kennis over Brugge. Tijdens de eindopdracht moet iedereen samenwerken. De klok tikt.
Voor het eerste en het tweede leerjaar ontwikkelden AMUZ, De Veerman en jeugdauteur Joke van Leeuwen een interactieve rondleiding in de voormalige St.-Augustinuskerk.