Armoede is complex, maar hoe groot is het probleem in Brussel? Wat deed men er vroeger aan, en hoe is de situatie vandaag? Kunnen we spreken over een positieve evolutie, en wat vertellen sommige gebouwen hierover?
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
Jouw leerlingen ontdekken in kleine groepjes markante plaatsen in de schoolbuurt. Ze verwerken hun resultaten tot een origineel filmscenario en trekken met camera’s opnieuw de straat op.
Begeleide uitstap of rondleiding | Broechem (Ranst)
In België worden 33.285 mensen opgevangen, verspreid over de 104 opvangcentra (cijfer 1/12/2023). In Broechem verblijven 370 mensen in afwachting van een beslissing rond hun verblijfsvergunning.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
We leven vandaag in een vrije stad, maar dat was ooit anders. In de tentoonstelling ‘Stad in oorlog’ neemt een gids jouw klas mee naar het Antwerpen van tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vanaf midden oktober 1914 werd de stad Ieper onophoudelijk beschoten. Enkele soldaten en burgers die hun ervaringen neerschreven, stippelden op die manier onze stadswandeling uit.
Tijdens de jongerenrondleiding ‘Een hart voor zorg’ neemt een museumgids je klas mee doorheen het nieuwe Museum Sint-Janshospitaal. Een plek waar zorg al 9 eeuwen lang de hoofdrol speelt.
Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.
Een zoektocht in de bib met een tablet als hulpmiddel, dat is het uitgangspunt van deze module. De leerlingen worden in groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt een tablet en een opdrachtenbundel.
Nemen jouw leerlingen graag zelf het heft in handen, zijn ze mondig en houden ze van een beetje actie? Dan is deze rondleiding iets voor jouw klas. Verdeeld in groepjes gaan ze eerst op blind date met een object in DIVA.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).