De Museumklas ‘Kijken mag, aankomen ook’ laat je jouw omgeving op een originele, speelse manier ontdekken. Dit kan op bezoek in Zaal Dodoens in het museum, maar ook in je eigen school of klas.
Hiëronymus van Busleyden woonde vroeger in dit prachtige stadspaleis, het Hof van Busleyden. Hier kwamen regelmatig geleerde vrienden op bezoek zoals Erasmus en Thomas More.
Gebaseerd op de ‘growth mind set’ (de kracht van geloven dat je zelf kan verbeteren) van Carol Dweck, gaan we vooral zelf veel doen. We experimenteren op muzisch gebied, en spelen met muzische evaluatietechnieken.
Kruip in andermans huid en voel wat dat met je doet. Waaruit bestaat een goed toneeltje en hoe durf ik daarmee te experimenteren ? Wat verwacht de toeschouwer en doe ik daarbij ook wat ik zelf voel ?
Welke stappen ontwarren we in een goeie creatieve les en welke voorwaarden zijn daaraan verbonden. Dat gaat dan over inhoud en vorm, veiligheid, zintuigen prikkelen en organisatiemogelijkheden.
Ga al schrijvend aan de slag in je eigen fantasiewereld. Maak er daarna een theaterstuk van en spring in de rol van acteur.Thema : diversiteit, samenwerking, probleemoplossend en creatief denken, jezelf tonen, durf en veerkracht.
De mogelijkheden, thema’s, vormen en inhouden zijn oneindig. Zo is het onmogelijk om alle opties uitgewerkt aan te bieden. Voor uw school of organisatie maak ik graag iets op maat.
In deze doe-workshop gaan we zelf muziek maken, composities in elkaar steken en de mogelijkheden van grafische partituur uitdiepen. We werken met allerhande klein slagwerk en met eco-percussie.
Aan de hand van het luisterboek 'De oase van Douz' met bijhorende app, zijn workshops uitgewerkt waarin de verschillende domeinen muzische vorming aan bod kunnen komen.
De workshop wordt op locatie gegeven door een medewerker van Brassery.
Deze Museumklas is een historische educatieve en interactieve stadswandeling waarbij de kinderen enkele opdrachten uitvoeren tijdens de wandeling.
De kinderen krijgen onder andere een oud stadsplan mee als wegwijzer, ze leren een rondboog bouwen, ze ontd...
Verschillende muzische domeinen toegepast op het thema recyclage.
Een doe-workshop waarbij we vooral muzikaal en beeldend uitgebreid aan de slag. Hoe koppel je de domeinen aan mekaar en wat is het effect op je leerlingen ?
Water is heerlijk vloeibaar en heilzaam voor de natuur. Het is helder en lekker. Maar wist je dat er ook muziek in zit ? Experimenteer naar hartenlust en maak je eigen waterverhaal.Thema : afstemming en samenwerking, creatieve veerkracht en ontwikkeling.
WORKSHOPS: Breek buiten de schoolmuren
RADAR connecteert workshopgevers met organisaties. Ben jij leerkracht of jeugdwerker? Wil je iets creatiefs doen met je groep of klas en heb je nood om buiten de schoolmuren te breken?
Wie traag kijkt ziet méér. Tijdens deze museumklas staan er maar twee kunstwerken centraal. Samen met gids leer je er naar kijken, observeren, analyseren en erover te praten met je klasgenoten.
Multidisciplinair kunstenaar Katrien Oosterlinck ontwikkelt in opdracht van Kunst in Zicht een nieuw kunsteducatief project voor kleuters.
Oosterlinck maakt participatieve voorstellingen die vertrekken vanuit beeldende kunst en dans.
Ze zet kunst in als m...