Wie had gedacht dat de oude Tegelfabriek van Tisselt zou kunnen leiden tot een leuke les rekenen?
Haal jullie meetlat en rekenmachine maar boven, want samen met Inge gaan jullie oppervlaktes berekenen en vormen van tegels vergelijken.
Aan de hand van 5 verschillende opdrachten in de klas maken de leerlingen tijdens een lesuur kennis met de werking van het Stadsarchief Brugge:
- Waardevol of brol: een waardeoordeel over het belang van archiefstukken, wat behouden en wat niet
- Wa is me ...
Samen met de Heemkundige kring van Vlierbeek ontdekken de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar welke verhalen er schuilgaan achter de gebouwen van de abdij.
Met leerlingen van de OKAN-klas en NT2-groepen over THUIS en met THUIS bezig zijn, als onderwerp. Samen een expo samenstellen die hun thuis hier en daar verbindt. Wat maakt een huis tot een (echte) thuis?
Stel je voor dat je voor lange tijd in een ander land gaat wonen. Wat neem je mee om je thuis te voelen?
Welke geur, kleur, geluiden en omgeving geven jou een thuisgevoel?
Een metaaldetector is een instrument om metalen voorwerpen op te sporen. Een metaaldetectorist gaat met een metaaldetector aan de slag om archeologische sites of archeologische artefacten te vinden.
Hoe is kant ontstaan, waarvoor wordt het gebruikt en waar kom je het nog allemaal tegen?
Na een korte presentatie worden de de basishandelingen van het kantklossen uitgelegd.
Samen met de leerlingen wordt een vriendschapsbandje in linnenslag of een ande...
Bezoek tijdens erfgoedweken met je klas de provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode en verruim de horizonten over het huiselijke leven. Ook aan boord van vissers- en binnenschepen waren er huishoudelijke taken.
Speciaal voor Erfgoedweek kan je de Erfgoedkoffer ‘Wat is dat?’ mét erfgoedklasbak boeken.
Met de ‘Wat is dat?’-koffer leren kinderen van de tweede graad lagere school op een speelse manier alles over het huishouden van vroeger.
Vanmorgen at je misschien een boterham met choco. Deed je ook wat suiker in je thee? Je stond er vast nooit bij stil dat chocolade en suiker, maar ook thee of koffie ooit super-de-luxe ingrediënten waren. Net zoals ivoor of lapis lazuli.
Wat aten de mensen in Romeins Tongeren? Hoe woonden ze? Welke taal spraken ze? Een educatief medewerker van het Gallo-Romeins Museum komt naar je klas en dompelt je leerlingen onder in het dagelijks leven van 2.000 jaar geleden.
Wist je dat er boven het Speelkaartenmuseum nog 2 verdiepingen zijn? Nieuwsgierig om eens een kijkje te nemen achter de schermen? We nemen je mee naar het depot waar de archeologische vondsten bewaard worden.
Wat kan een museum doen voor mensen met een verstandelijke leerstoornis of beperking? Is dat een onmogelijke opdracht? Met welke partners werkt een museum daarvoor samen? Wat is de rol van het zorgpersoneel?
Wat gebeurt er met het erfgoed van de Belgische Spoorwegen? Waarom heeft de NMBS een museum met de naam Train World? Wat doen de collectiebeheerders van Train World? De kinderen kruipen tijdens een actieve workshop in de huid van een collectiebeheerder.
Je komt er dagelijks mee in contact, niet enkel in huis maar eigenlijk overal: ken jij onze natuurkundige eenheden al?
Weet jij wat dat precies zijn? Of hoe ze eigenlijk zijn ontstaan?
In deze klasbakles laat een preventief conservator - die ook een restaurateur van kunstwerken is - zien hoe je kan zorgen dat kunstwerken zo lang mogelijk blijven bestaan.