Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
Hendrik van Veldeke: voor sommigen is hij een nobele onbekende. Voor anderen misschien niet meer dan
een standbeeld in Hasselt. Toch is hij veel meer dan dat: hij is namelijk de eerste bij naam bekende schrijver
uit de Nederlandse letterkunde!
Onze bibliotheek beschikt over een kostbare erfgoedcollectie. Vanaf het vijfde middelbaar kunnen klassen zich inschrijven om de wondere wereld van perkament, bladgoud, veren en miniaturen te leren kennen.
Als kleine jongen van 11 jaar bouwde André zijn eerste radiootje, een kristalontvanger. Hiervoor gebruikte hij dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zoals de wasdraad als antenne en de ventielen van de binnenbanden.
In het begin kreeg hij de radio’s aangeboden.
Is boeken over de middeleeuwen lezen saai? Nee! Zeker niet wanneer je jouw leerlingen voorbereidt met dit lespakket, vol met fragmenten, strips, video, afbeeldingen en tekeningen.
Klassen van het vijfde en zesde secundair zetten hun onderzoeksvaardigheden op punt. Ze verfijnen hun zoekstrategieën in de bib, in catalogi en op internet.
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden.
Wist je dat de provincie Limburg nooit tot het graafschap Vlaanderen behoorde? Waarom Limburg verwant is met Luik en Duitsland? Of waarom de geschiedenis van onze provincie nooit in de geschiedenislessen besproken wordt?
DIVA biedt jouw leerlingen de kans om zelfstandig op ontdekking te gaan doorheen de vaste presentatie DIVA, a Brilliant Story en/of de tijdelijke tentoonstelling.