Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden.
Ouderen en jongeren kunnen heel wat leren van elkaar, maar hoe zorg je voor voldoende gespreksstof? Daar heeft de Erfgoedcel iets op gevonden: de mijmerdozen!
Tijdens het spel worden jongeren geconfronteerd met verschillende psychologische thema’s zoals agressie, isolatie, angst, donkere gedachten en sexting.
Wat als je leerlingen hun verbeelding leerden inzetten tijden spreekoefeningen? Wat als ze de structuur en opbouw van een mondelinge beurt konden voélen in plaats van afhaspelen?
'Wat als' zijn sleutelwoorden die een magische poort ontsluiten.
Fotograaf Isabel Pousset haalde in de portretreeks '18 in 18' jonge Gentenaars geboren in het jaar 2000 voor de lens van haar Hasselblad-camera, en portretteerde ze met de stad als decor. De foto's waren te zien in de STAMvoortuin van 24 juni t.e.m.
Stadsfotografie is een belangrijk onderdeel van het verzamelbeleid van het STAM. Naar aanleiding van de opening van het museum in 2010 kreeg de Gentse fotograaf Carl De Keyzer de opdracht om een fotoreportage over Gent te maken.
'Het verhaal van Gent' is de vaste tentoonstelling van het STAM. Een reis door de tijd met muurbrede kaarten, digitale animaties en ... unieke objecten natuurlijk. Met deze selectie van vijftien objecten, krijg je de essentie al mee.
De tentoonstelling 'Het verloren koninkrijk. Willen I en België' liep in het STAM van 15 oktober 2015 t.e.m. 28 maart 2016. Waarom stond het Zuiden zo anders tegenover koning Willem I dan het Noorden?
Deze podcast wil kinderen laten ervaren dat denken een avontuur is. Filosoferen kan anders zijn dan stilletjes in een kring zitten en praten over een bedachte vraag in een fictieve situatie.
We maken kennis met de bibliotheek, volledig op maat van de doelgroep. Mogelijkheid om als leerkracht aan te geven wat men graag aan bod wil zien komen.
Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.