Ga op pad met De Illustratieroute en ontdek tekeningen uit prentenboeken in de Hasseltse binnenstad. De rode draad van de route is 'samen': een hartverwarmend thema dat in deze tijden een opsteker kan zijn.
Wat aten de mensen tijdens de Eerste Wereldoorlog? En was dit wel lekker? Je komt het allemaal te weten in dit lespakket. Meer nog… je kan het zelf proeven! Want je gaat aan de slag met oorlogsingrediënten. Hiermee bak je echte oorlogswafels.
De Illustratieroute leidt je langs verborgen plekjes in de Hasseltse binnenstad. Maar je kan ook zelf een stukje van de route in huis of in de klas halen.
Ook voor afval geldt het gezegde: beter voorkomen dan genezen. Het is echter niet altijd mogelijk om afval te vermijden. In de Optimo sorteerinstallatie worden de opgehaalde afvalzakken van Limburg en Diest gesorteerd.
Wil je extra leesvoer voor je klas? Je kan in de bibliotheek een boekenpakket aanvragen.
Je kan kiezen uit de volgende WO-thema’s. Geef je reservering door via jeugdbib [at] genk.be (jeugdbib[at]genk[dot]be), en kom de kant-en-klare boekenkoffer bij ons uitlenen.
In de interactieve lezing “Er was misschien eens” neem ik kinderen mee in een aantal van de meest waanzinnige verhalen uit de boeken "Er was misschien eens" en "Er was misschien eens 2". Ken je bijvoorbeeld de man die een vliegtuig at?
De Slag om Leuven vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit Leuvens perspectief. Je ontdekt hoe de Leuvenaars zich staande hielden aan de hand van historisch beeldmateriaal uit nationale en internationale archieven.
kleuters en lagere 1 : Schip in het IJs
lagere 2 - 3 : Wonderwijze sprookjes en verhalen
lagere 4 - 5 - 6 : Ronja, de roversdochter van Astrid Lindgren
...
Bij de historische documentaire 'De Brand van Leuven' liet de Erfgoedcel een digitaal lespakket ontwikkelen. Zowel de documentaire als het lespakket zijn gratis voor alle scholen in Leuven.
Begeleide uitstap of rondleiding | Komt op verplaatsing
De workshop Democracity is een rollenspel dat de leerlingen de kans biedt om kennis te maken met de werking van de democratie. De leerlingen vormen in groepjes een politieke partij: ze kiezen hun maatschappelijke prioriteiten en stellen een programma op.