Hoe leefden Bruggelingen in de 18de eeuw? Waar gingen ze naar school? Waar kochten ze eten? Hoe kwamen ze aan medicijnen? Deze interactieve wandeling laat leerlingen van het secundair onderwijs kennis maken met de levenswijze in Brugge in 1778.
De leerkracht voorziet een leesopdracht en de bib zorgt voor de nodige materialen.
Duur activiteit: 1 uur
Op afspraak, niet in maart.
Enkel voor Eeklose scholen.
Met de leerlingen van het zesde leerjaar gaan we dieper in op de werking van de bibliotheek als informatiebron.
We gaan uitgebreid in op de catalogus en laten hen kennis maken met onze kranten, tijdschriften, internetpc's, gopress...
Tijdens de tabletrond...
Op aanvraag kunnen er rondleidingen gegeven worden in de bibliotheek. Dit gaat door buiten de openingsuren zodat elke groep in alle rust de bibliotheek kan verkennen.
Begeleide uitstap of rondleiding | Kemmel (Heuvelland)
Hoe ziet het gemeentehuis er van binnen uit? Waarom gaan ouders gaan stemmen? Hoe werkt een gemeente nu eigenlijk? Wat gebeurt er allemaal in een gemeentehuis? Waar kunnen kinderen terecht met hun vragen over de gemeente? Waar kun je jouw Kids ID halen?
Door opdrachten op tablets leren de leerlingen op een speelse manier meer over de werking van de bib en de catalogus.
Duur activiteit: 1 uur
Op afspraak, niet in maart.
Enkel voor Eeklose scholen.
Benieuwd naar wat er allemaal schuilgaat achter de gevel van het Kaaitheater? Tijdens deze rondleiding nemen we je samen met je vereniging of klas mee achter de schermen.
Bezoek Bayernwald met de klas. Aan de hand van een infobundeltje mogen de kinderen rondwandelen door de loopgraven en ze ontdekken het leven van een Duitse soldaat tijdens de oorlog.
In kleine groepjes gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten rond het thema van de jeugdboekenmaand.
Net zoals de voorbije jaren zijn de belangrijkste onderdelen van dit spel: leren opzoeken in boeken, creatief zijn,samenwerken en logisch denken.
Duur...
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
In kleine groepjes gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten rond het thema van de jeugdboekenmaand.
Net zoals de voorbije jaren zijn de belangrijkste onderdelen van dit spel: leren opzoeken in boeken, creatief zijn,samenwerken en logisch denken.
Duur...