Jouw leerlingen ontdekken in kleine groepjes markante plaatsen in de schoolbuurt. Ze verwerken hun resultaten tot een origineel filmscenario en trekken met camera’s opnieuw de straat op.
Armoede is complex, maar hoe groot is het probleem in Brussel? Wat deed men er vroeger aan, en hoe is de situatie vandaag? Kunnen we spreken over een positieve evolutie, en wat vertellen sommige gebouwen hierover?
Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Meer zelfs, iedereen heeft veel verhalen te vertellen al weten we dat niet direct van onszelf. Ook onze jongeren hebben veel te vertellen.
Tijdens onze Urban Flashmob verweven we rap, muziek en dans tot een straf hiphop project. De stad staat centraal: we werken rond urban cultuur. We laten onze ideeën de vrije loop met pen, papier en opnamemateriaal.
Met behulp van Novations producen we in duo zelf elektronische nummers. We maken opnames en loops, experimenteren met ritme, werken met verschillende sporen en bouwen zo een nieuwe elektronische compositie op.
Samen creëren we op één dag een straf klaslied. Wat willen jullie zeggen, wat houdt jullie bezig? Slammen, beatboxen en zingen, alle technieken zijn goed om jullie mening uit te drukken.
De interactieve rondleidingen van BOZAR zetten volop in op de persoonlijke beleving van de jongeren. Een enthousiaste gids zet de leerlingen aan tot het analyseren van beelden, kritisch nadenken en argumenteren via groepsgesprekken en oefeningen.
Elk boek begint met een goede pitch. Elke dag passeren meer dan 100 niet geschreven verhalen, in de krant, sociale media, op de bus, in je eigen hoofd. Aan jou om ze te vinden.
Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk?
Het inleefparcours Doetertoe belicht op een interactieve manier verschillende thema's die leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs meer inzicht geven in het leven met een verstandelijke beperking.
Een prangend actuele én geestige lecture-performance over armoede.
In doorgaans humoristische, maar vooral trefzekere brieven kaart Erik Vlaminck alias dikke Freddy de armoede en ongelijkheid aan bij het OCMW, reisbureaus, de koning der Belgen, de burgeme...
Verteller Selle de Vos verbeeldt met woord en vertelkunst wat Bruegel met veel talent in wonderlijke taferelen schilderde en tekende.
Met nabespreking met de vertelde prenten.
In NL of FR naar keuze of in combinatie (BILINGUE)
Een lezing over boeken waarvoor geen voorkennis of voorbereiding nodig is. Concrete leestips op tienermaat en leuke literaire weetjes. Want praten over boeken doet lezen!
Met korte, frisse opdrachten (en veel verhalen uit de praktijk) zetten we lln aan het schrijven in een genre naar keuze (per genre 2 sessies van 2u). Ideaal voor de lessen Nederlands of de plusklas!