Begeleide uitstap of rondleiding | Komt op verplaatsing
De Geschied- en Heemhundige Kring kan in de deelgemeenten wandelingen of fietstochten begeleiden. De focus ligt op Blanden waar vanaf 28 april 2025 erfgoedpanelen bij belangrijke historische plaatsen te vinden zullen zijn.
Jacqueline neemt je klas mee in een magische wereld en betrekt hen interactief. Ze vertelt spannende verhalen over wonderlijke wezens als dwaallichtjes, lodders, witte dames en weerwolven.
De Bijbel staat vol wonderlijke verhalen. Die overdragen aan een nieuwe generatie vind ik een boeiende uitdaging. Samen met de kinderen verken ik deze verhalen interactief. De leerlingen mogen meespelen, geluiden maken, aanvullen.
Zijn wij afstammelingen van de stam van het rendier of de stam van het oerrund?
We beleven een dag uit het leven van een 11-jarig kind dat 15.000 of 5.000 jaar geleden leefde.
In deze workshop gaan we samen de meest fantastische knikkerbanen maken. We leren torenbouwen uit blokken. We leren hoie een balletje kan rollen. We leren weggetjes maken.
Schilderijen kunnen heel bijzonder en waardevol zijn, of net helemaal niet. Maar waar ligt dat aan? Waarvan worden oude schilderijen eigenlijk gemaakt? Van doek en verf? Waar komen die kleuren precies vandaan?
Een interactieve poppenvertelvoorstelling naar het eerste boek uit de prentenboekreeks 'Varkentje Bo' van Geert De Kockere.
Varkentje Bo denkt dat hij alles kan. Over een wei springen bijvoorbeeld. Of de bomen van een bosje omverblazen.
Tijdens dit atelier duiken we in de dierenwereld. Onder het motto ‘want dieren zijn precies als mensen’ gaan we in de dierenwereld op zoek naar gelijkenissen met menselijke gevoelens en eigenschappen.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
deze workshop reeks is creativiteit in de praktijk. We bouwen een ketting reactie en proberen deze zonder onderbrekingen te laten gaan. We leren brainstormen, concepten bedenken. We leren visualiseren. Maar we leren ook hoe we alles moeten uitvoeren.
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
Ontdek de geschiedenis van film.
Waarom bewegen acteurs zo grappig in een stille film? Hoe klonk de eerste ontploffing in een geluidsfilm? En wat zou Batman zijn zonder green-screen?
In dit atelier werken we met de krant, het nieuws, het jeugdjournaal als inspiratiebron. We knippen, plakken en schrijven onze visie op de wereld bij elkaar.
We dansen met een reuzenballon in de lucht; We botsen, gooien, rollen, dragen, klemmen, onze ballon. We trainen onze hersenen met de Poi’s (een sok gevuld met een waterballon), we leren ‘the butterfly’ en ‘the wave’! Kom mee springen en dansen!
Een theatervoorstelling boordevol muziek en acts rond het thema ‘klimaat’ voor kinderen van de lagere school.
Alles klaar Wouter?
Ja, Wim! Waarom?
De minister komt!
Laat je verrassen door de digitale technologie van augmented reality.
Met de techniek ‘augmented reality’ (of AR) verrijk je de echte wereld door er een digitale laag ‘op te leggen’.
Zoals Yuku gaan we op een muzische zoektocht naar de lichtgevende Himalayabloem. De deelnemers vervullen allerlei filmwijze opdrachten. Ze laten Yuku en andere personages spreken, componeren muziek met apps, ontdekken stop-motion animatie, etc.