Wil je zelf aan de slag met WOI in de klas? Het bezoek is opgevat als een zoektocht in kleine groepjes volgens doorschuifsysteem. Elk groepje krijgt een koffer met spullen en een woordenlijst. De spullen hebben een genummerd label met een opdracht.
Met theatrale vormen zoeken de deelnemers naar waar hun dromen liggen. In de veiligheid van het podium zoeken ze naar manieren om zichzelf uit te drukken.
Dit atelier duurt een halve dag. Het is geschikt voor scholen of andere groepen zoals speelpleinwerkingen. Ook groepen met kinderen zijn welkom.
De deelnemers ontdekken de verschillende ingrediënten van brood.
Het hedendaags verkeer vraagt oplettendheid en het naleven van de regels. Maar jongeren zijn dikwijls speels en impulsief omdat ze leven met de idee dan hen niets kan overkomen.
‘Stück 3571' is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp.
Een toneelspel vol humor over wensen en verlangens, over dromen en realiteit, en vooral over liefde in al zijn vormen en hoe ermee om te gaan.
In hun zoektocht bevinden ze zich in gênante en komische situaties. Over verleiden en machogedrag.
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
Jacqueline vertelt op een interactieve manier volksverhalen uit Vlaanderen. Door tijdens het verhaal gerichte vragen te stellen , geeft ze de cursisten veel taaloefenkansen.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
VLAMINGO in uw school of organisatie!
Naar een nieuw land komen en de taal niet kennen triggert gevoelens van eenzaamheid.
Actrice Nela Deleu onthult in VLAMINGO haar weg om Vlaming te worden, een intiem en herkenbaar liefdesverhaal.
Het inleefparcours Doetertoe belicht op een interactieve manier verschillende thema's die leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs meer inzicht geven in het leven met een verstandelijke beperking.
Lees meer op www.pasform.be/workshops/inleefparcour...
Een schrijver die uit zijn/haar land is gevlucht vertelt over zijn/haar werk en leven als schrijver in een nieuw land. We lezen samen een tekst en spreken erover.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
Hoe neem je knappe foto’s met je eigen smartphone? Die vraag pakken we aan tijdens deze workshop. Je gaat zelf op pad met tips van onze lesgever om je fotografieskills te verbeteren.
Joke leest fragmenten voor uit 'De regen is warm' en gaat met jongeren in gesprek over thema’s als opgroeien, wortels, verlies, eenzaamheid, vertrouwen en troost. Ook op de setting van het boek, eenleefgroep in een instelling, kan dieper ingegaan worden.