Vanop de vertellersstoel neem ik je mee op sprookjestocht. Je hebt je fantasie toch bij je?
Vertellingen van eigen sprookjes (in al mijn jeugdromans verweef ik sprookjes) en onbekende volkssprookjes.
Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
In de interactieve lezing “Er was misschien eens” neem ik kinderen mee in een aantal van de meest waanzinnige verhalen uit de boeken "Er was misschien eens" en "Er was misschien eens 2". Ken je bijvoorbeeld de man die een vliegtuig at?
Het publiek wordt door deze auteur van 5 boeken op een interactieve manier meegevoerd in de wereld van literatuur en verbeelding, Op het programma staan voorleesmomenten, verhalen en poëtische voordracht, afgewisseld met een stellingenspel, mogelijkheden...
Les/cursus verhalen schrijven. Wat is een 'goed' verhaal? Hoe begin je eraan? En eenmaal begonnen, hoe geef je een vertelling body? Beeldspraak, structuur, dialogen, stijl komen allemaal aan bod.
Gewoon doen, niet twijfelen!
Meeslepende vertellingen uit de historische jeugdroman 'Oostende is niet ver meer' (Clavis, 2022). Over de 18de-eeuwse Oostendse Compagnie, die zeilschepen naar India, Bengalen en China uitstuurde.
Joke leest voor en stelt de personages uit ‘Aroe’ voor. De kinderen sprokkelen vervolgens problemen en hindernissen uit hun eigen leven. Eén van die problemen vertaalt Joke naar een verhaalpremisse in het bos van Aroe.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
Joke leest fragmenten voor uit 'De regen is warm' en gaat met jongeren in gesprek over thema’s als opgroeien, wortels, verlies, eenzaamheid, vertrouwen en troost. Ook op de setting van het boek, eenleefgroep in een instelling, kan dieper ingegaan worden.
Als ervaringsdeskundige gaat Steph Goossens de strijd aan tegen het pesten op school en daarbuiten . Pesten blokkeert immers veel kinderen, jongeren en volwassenen in hun verdere ontwikkeling.
KONGOKORSET: het unieke levensverhaal van Gabrielle Deman, de eerste blanke vrouw die te voet Kongo-Vrijstaat doorkruist (1904-1907).
Herlinde Leyssens studeerde Taal- en Letterkunde in Leuven.
Ahmad Ahmadyar schreef een boek over zijn ervaring als kindvluchteling uit Afghanistan. Met zijn vlot leesbare boek van 148 pagina's wil hij vooral jongeren bereiken en het anonieme gezicht van 'de vluchteling' doorbreken.