Zijn jullie nieuwsgierige speurneuzen? Kom dan met de klas op bezoek bij Cultureel erfgoed annuntiaten Heverlee. Als echte erfgoeddetectives stappen jullie met een werfhelm, zaklamp, vergrootglas en fototoestel in de teletijdmachine!
Begeleide uitstap of rondleiding | Heverlee (Leuven)
Stap je over de drempel van de Abdij van Park, dan wandel je 900 jaar geschiedenis binnen. In 1129 ontvingen de Norbertijnen hier een stuk land om een abdij te stichten. Deze orde werd gedreven door bezinning, arbeid en armoede.
Een stadsbezoek is altijd een leerrijke en boeiende ervaring, maar maakten je leerlingen al eens een bezoek van Sint-Truiden mee in het Engels, Frans of Duits? Of kom je graag eens kennismaken met de stad Luik in een andere taal?
Vlees of geen vlees op je bord? Deze vraag zet aan tot nadenken en kan bekeken worden vanuit verschillende invalshoeken. Ontdek de vleesproductie en -consumptie in Leuven van vroeger tot nu via deze inspiratiefiche en wandeling.
Wat hebben de Oude Universiteit Leuven en Harry Potter met elkaar gemeen? Dat ontdekken de leerlingen in deze les. Conservatoren van Bijzondere Collecties van KU Leuven Bibliotheken dompelen hen onder in de Oude Universiteit (1425-1797).
Begeleide uitstap of rondleiding | Komt op verplaatsing
De Geschied- en Heemhundige Kring kan in de deelgemeenten wandelingen of fietstochten begeleiden. De focus ligt op Blanden waar vanaf 28 april 2025 erfgoedpanelen bij belangrijke historische plaatsen te vinden zullen zijn.
Schilderijen kunnen heel bijzonder en waardevol zijn, of net helemaal niet. Maar waar ligt dat aan? Waarvan worden oude schilderijen eigenlijk gemaakt? Van doek en verf? Waar komen die kleuren precies vandaan?
Het voorbije jaar vonden er verkiezingen plaats op Europees, federaal, regionaal, provinciaal én gemeentelijk niveau. Een geknipt moment om dieper in te gaan op een belangrijk aspect van het verkiezingsproces: verkiezingsaffiches.
Wil je jouw leerlingen eens op een andere manier laten kennismaken met de discussies over het koloniale verleden, koloniaal erfgoed en dekolonisering? En ben je benieuwd welke plaats kunst daarin inneemt?
Waar en wanneer trek jij de lijn? We gaan voortdurend met elkaar in interactie, zowel in de ‘echte’ als de digitale wereld. Meestal gaat dat goed. Soms loopt het mis.
Communiceren doen we al lang niet meer per brief en postduif, maar via sociale media. We delen snel onze mening of onze bezigheden met een post, een story, een ‘@’. Wat gebeurt er met al die informatie nadat we op ‘post’ hebben gedrukt?
Elke Beckers neemt de leerlingen van jouw klas mee naar het begin van de 20e eeuw. We leven ons echt in want iedereen krijgt de kans om zijn eigen boerderij in te richten. Herken jij die wastobbe, spinnewiel, koffiemolen en meer?
Jacqueline neemt je klas mee in een magische wereld en betrekt hen interactief. Ze vertelt spannende verhalen over wonderlijke wezens als dwaallichtjes, lodders, witte dames en weerwolven.