Het is grote vakantie. Maar die duurt wel erg lang en Cowboy en Indiaan vervelen zich een beetje. Tot ze een oude film over piraten zien die hen op ideeën brengt. Ze besluiten een boot te bouwen en op avontuur te gaan.
Verkeersveiligheid is van levensbelang. Kinderen moeten leren omgaan met verkeer. Dat is een voortdurend leerproces. Het aanreiken van basisvaardigheden en inzichten is daarbij zeer belangrijk.
Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Omdat de theaterstukken over pesten in verschillende scholen een averechts effect uitlokten (er werd meer gepest dan voordien) werd op aanvraag van en in overleg met de preventiedienst van Boom een nieuw concept bedacht om het thema pesten op een andere m...
Bomen produceren zuurstof. Ze zijn als het ware de longen van onze aarde en nemen grote hoeveelheden koolstofdioxide op wat het broeikaseffect vermindert. Ze houden water vast en zuiveren dit.
‘Stück 3571' is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp.
Deze historische documentaire film, integraal opgebouwd uit archiefmateriaal, vertelt het verhaal van de verovering, bezetting en bevrijding van Leuven tijdens de tweede wereldoorlog.
De kleine Sammy Fabelman groeit op in Arizona in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Nadat zijn ouders hem meenemen naar The Greatest Show on Earth, wordt hij op slag verliefd op film.
Beiaardiers strooien al meer dan 500 jaar de mooiste muziek over de daken in de Vlaamse steden, van Bach tot K3 en Frozen. Misschien horen jullie soms een beiaard op de speelplaats of in de klas? Maar wat is een beiaard precies? Hoe kan je erop spelen?
Speel een detectivespel met opgezette dieren uit de collectie van Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud.
Speur jij mee? Kan jij met jouw klasgenoten ontdekken welk dier aan zijn einde kwam? Waar is het gebeurd? Wie is de dader? En wat is zijn motief?
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
‘Nergens beter dan thuis’. En toch is het vaak niet evident om het begrip ‘thuis’ echt een plaats te geven. Voor sommige mensen is ‘thuis’ hun huis, tuin, of directe omgeving. Voor anderen is het een land, een gemeenschap, een cultuur.