Vijgen na Pasen, adamskostuum, Halloween, de IJsheiligen, … het zijn maar voorbeelden hoe religie vandaag nog altijd in onze maatschappij aanwezig is. Vaak onbewust, soms nog duidelijk gelinkt, soms hervormd tot een nieuwe seculiere traditie.
In beeldende kunst krioelt het van de beestjes en dat mag je erg letterlijk nemen. Heel wat kunstwerken zijn gemaakt van dierlijke producten: denk aan wandtapijten in wol of zijde, beeldhouwwerken in ivoor of pigment gemaakt van insecten.
Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Vandaag kom je in de stad enkel kleinere dieren tegen zoals vogels, muizen en vlinders. Ooit kon je in de stad veel meer en veel grotere dieren vinden zoals paarden, koeien en schapen.
Goede scènes zijn een stuk op zich. Ze dragen in zich dezelfde spanningsboog en hetzelfde verloop van een integraal stuk, maar met minder personages en met een heldere spankracht.
Elke Tartaar in een hoofdrol, meester van het eigen verhaal.
Was jij als kind bang voor de grote boze wolf? Droomde je wel eens van draken of eenhoorns? Zong je ook wel eens over beren die broodjes smeren of eendjes op het water?
Wandel virtueel rond in onze zalen, bekijk video’s over onze huidige en afgelopen tentoonstellingen, beluister onze eerste podcast of blader door het eerste nummer van ons nieuwe magazine.
In de zopas volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk kan je opnieuw terecht voor een rondleiding op maat van jouw klas. Aan de hand van de rijke kunstcollectie brengen we Leuven in de middeleeuwen tot leven. Je ontdekt o.a.
Waarom maakt iemand kunst? En wat wil de kunstenaar daarmee vertellen?
Kunstwerken houden ons een spiegel voor: ze vertellen ons iets over de wereld door de blik van een kunstenaar. En tegelijk is die ervaring voor iedereen anders.
De zoektocht naar liefde is niet zo eenvoudig. Zeker niet voor jongeren die alles nog moeten ‘ontdekken'. Grote internationale onderzoeken stellen dat de jeugd op steeds jongere leeftijd seksueel actief is.
‘Stück 3571' is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp.
Het hedendaags verkeer vraagt oplettendheid en het naleven van de regels. Maar jongeren zijn dikwijls speels en impulsief omdat ze leven met de idee dan hen niets kan overkomen.
Als tweetalig platform voor kunstenaars brengt MUS-E Belgium actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun afkomst of achtergrond.
Met theatrale vormen zoeken de deelnemers naar waar hun dromen liggen. In de veiligheid van het podium zoeken ze naar manieren om zichzelf uit te drukken.
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
DRUK is de mobiele drukinstallatie van Artforum. DRUK heeft de letter als startpunt en waaiert verder uit naar vrije meningsuiting, poëzie en de waarde van het geschreven woord. Wil je graag DRUK doen op jouw school/bibliotheek/jeugddienst/cc/festival?