Ben je voor de eerste keer in M? Of wil je een brede kennismaking met M?
Laat je dan verrassen door de verschillende aspecten van het museum. Een gids maakt je wegwijs in de architectuur van het gebouw en de geschiedenis van M.
In beeldende kunst krioelt het van de beestjes en dat mag je erg letterlijk nemen. Heel wat kunstwerken zijn gemaakt van dierlijke producten: denk aan wandtapijten in wol of zijde, beeldhouwwerken in ivoor of schilderwerken gemaakt van insectenpigment.
In de zopas volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk kan je opnieuw terecht voor een rondleiding op maat van jouw klas. Aan de hand van de rijke kunstcollectie brengen we Leuven in de middeleeuwen tot leven. Je ontdekt o.a.
Ontdek de M-collectie, het museumgebouw, en de tijdelijke tentoonstellingen op een actieve manier. Samen met een gids gaan de leerlingen aan de slag in de museumzalen en in het M-atelier. Tijdens deze workshop is doen-doen-doen de slogan.
In de zopas volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk kan je opnieuw terecht voor een rondleiding op maat van jouw klas. Aan de hand van de rijke kunstcollectie brengen we Leuven in de middeleeuwen tot leven. Je ontdekt o.a.
Welke bouwstoffen spelen in het hoofd van een beeldend kunstenaar? Hoe bepalend is de vorm, het materiaal of de kleur voor een kunstwerk? Wat vertellen kleuren en hoe maak je die zelf?
In beeldende kunst krioelt het van de beestjes en dat mag je erg letterlijk nemen. Heel wat kunstwerken zijn gemaakt van dierlijke producten: denk aan wandtapijten in wol of zijde, beeldhouwwerken in ivoor of pigment gemaakt van insecten.
Vijgen na Pasen, adamskostuum, Halloween, de IJsheiligen, … het zijn maar voorbeelden hoe religie vandaag nog altijd in onze maatschappij aanwezig is. Vaak onbewust, soms nog duidelijk gelinkt, soms hervormd tot een nieuwe seculiere traditie.
In de zopas volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk kan je opnieuw terecht voor een rondleiding op maat van jouw groep. Aan de hand van de rijke kunstcollectie brengen we Leuven in de middeleeuwen tot leven. Je ontdekt o.a.
In deze rondleidingen staat de ontmoeting centraal: van het museum met de cursisten, van de cursisten met de kunst en van de groep onderling. De ervaringen, indrukken, verhalen, ... van de cursisten nemen daarbij een centrale plaats in.
Al eens verliefd geworden op een kunstwerk? Een herinnering teruggevonden in de kleur van een landschap? Kunstwerken houden ons een spiegel voor: ze vertellen iets over onze binnenkant. Ook kleuters kunnen prima filosoferen over kunst en gevoelens.
Waarom maakt iemand kunst? En wat wil de kunstenaar daarmee vertellen?
Kunstwerken houden ons een spiegel voor: ze vertellen ons iets over de wereld door de blik van een kunstenaar. En tegelijk is die ervaring voor iedereen anders.