Wat is immaterieel erfgoed? Wat is het verschil tussen cultureel en onroerend erfgoed? Heeft iedereen erfgoed? Is alles wat oud is erfgoed? Kom het te allemaal weten tijdens deze interactieve workshop.
Wordt een echte Wikipediaan en leer artikels schrijven volgens de regels van de kunst! Onze medewerker maakt je wegwijs in wat kan en mag op Wikipedia. Wat zijn goede bronnen? Hoe schrijf je neutraal? Wat maakt een goed artikel?
Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
In deze online workshop over cd-weven ontdek je dat je helemaal geen ingewikkelde machine nodig hebt om thuis aan de slag te gaan met weeftechnieken. We geven info en tips om de mooiste creaties te maken.
Cursus of workshop | Velzeke-Ruddershove (Zottegem)
Terwijl de leden van de groep zich één voor één in prehistorische kleding laten steken, wordt duidelijk hoe de moeilijk te bewerken huiden van de jager-verzamelaar geleidelijk aan vervangen werden door veelkleurige stoffen van linnen en wol.
Cursus of workshop | Velzeke-Ruddershove (Zottegem)
Tijdens deze leerrijke workshop wordt iedere leerling uitgenodigd om een Gallische of Romeinse outfit te passen. Tijdens het kleden doen ze meer dan alleen de show stelen.
De Slag om Leuven vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit Leuvens perspectief. Je ontdekt hoe de Leuvenaars zich staande hielden aan de hand van historisch beeldmateriaal uit nationale en internationale archieven.
Bij de historische documentaire 'De Brand van Leuven' liet de Erfgoedcel een digitaal lespakket ontwikkelen. Zowel de documentaire als het lespakket zijn gratis voor alle scholen in Leuven.
Ouderen en jongeren kunnen heel wat leren van elkaar, maar hoe zorg je voor voldoende gespreksstof? Daar heeft de Erfgoedcel iets op gevonden: de mijmerdozen!
Deze podcast wil kinderen laten ervaren dat denken een avontuur is. Filosoferen kan anders zijn dan stilletjes in een kring zitten en praten over een bedachte vraag in een fictieve situatie.
Het museum van de Nationale Bank van België wil graag binnen het kader van Erfgoedweek deelnemen aan de klasbakken. We willen ons daarbij toespitsen op scholen of klasgroepen die ons minder snel bereiken.
Het museum van de Nationale Bank van België wil graag binnen het kader van Erfgoedweek deelnemen aan de klasbakken. We willen daarbij onze collectie en de mogelijkheden ervan voor de lessen geschiedenis komen uiteenzetten.