Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.
Het is feest in het Huis van Alijn! Ontdek hoe onze (over)grootouders feest vierden. Hoe ruikt, smaakt, klinkt, voelt een feest van vroeger? En van nu? Hoe ziet jouw geliefde feest er uit? Hoe feesten jullie thuis?
Geschiedenis van de psychiatrie op kindermaatWat is geestesziek zijn? Wat is het verschil met lichamelijk ziek zijn? Hoe werden patiënten vroeger verzorgd? Hoe zag het ziekenhuis eruit? Hoe werkte de schriktherapie van dokter Guislain?
Textiel is overal en van alle tijden. Al eeuwenlang wordt er gesponnen, geweven, geborduurd en gebreid. Maar de textielindustrie kent ook uitdagingen. Wat betekent textiel voor arbeiders in lageloonlanden?
In het spoor van de 17de eeuwse onderzoeker Antoni Van Leeuwenhoek maken leerlingen een eigen microscoop m.b.v. een glazen pipet en bunsenbrander. Hiermee bestuderen ze de cellen van planten.
Gent was een zeer levendige textielstad, dat zie je ook in de omliggende straten van het Industriemuseum. Je maakt kennis met de sterke industrialisatie in de 19e-eeuwse gordel.
Wanneer je erwtjes eet, welk plantendeel eet je dan? En hoe zit dat met spruitjes, prei en witlof?
In De wereld van Kina: de Tuin leren de kinderen over bloemen, vruchten, zaden en groenten. Ook leren de kinderen wanneer je best welke groenten zaait.
Duik met je leerlingen in het hoofd van wetenschappers. Speur samen met een gids naar wat die wetenschappers allemaal doen en hoe ze denken. En ontdek dat het gebruiken van je verbeelding en durven twijfelen daarbij zeker van pas komen!
Weet jij waarom de winterkoning nooit stil zit? En wat doet een meeuw in de stad? Op de vogelzaal zie je meer dan 100 Belgische vogels. Elk in hun diorama, dat de natuurlijke omgeving van de vogel nabootst. Neem rustig de tijd om ze te observeren.
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?
In de plantentuin worden plaagdieren zoals bladluizen en witte vliegen bestreden met roofinsecten. Deze duurzame aanpak vermindert de nood aan pesticiden. In deze workshop zoeken leerlingen plaagdieren in de botanische tuin.
In de Tuin zijn de bloemen uitgebloeid. De bloemblaadjes hebben hun werk gedaan en vallen af. In de plaats komen er een heleboel vruchten en zaden aan de planten. Maar hoe krijg je die als plant allemaal verspreid?
Je lichaam is opgebouwd uit miljarden cellen. Cellen vormen weefsels. Weefsels vormen op hun beurt organen. Elk orgaan heeft in ons lichaam een belangrijke taak te vervullen. Je hart klopt al van voor je geboren wordt.
Honingbijen zijn onze kleinste huisdieren. Op warme, zonnige dagen vliegen bijen onvermoeibaar van bloem naar bloem. Wat zoeken ze daar? En wat heeft een imker precies nodig om die heerlijke honing te oogsten?
Onze tuinier laat de klas kennismaken met het tuinwerk en het tuingereedschap. Elk werktuig wordt besproken: de naamgeving, het verband tussen vorm en functie en hoe het gebruikt wordt. Er wordt ook op de gevaren gewezen.
We bekijken hoe wetenschap verbonden is met de samenleving, van geneeskunde tot topsport, van misdaad tot reclame. Weten wetenschappers beter wat goed is voor de samenleving? Zijn ze verantwoordelijk voor hun ontdekkingen of uitvindingen?
In 2014 voorzagen we de tentoonstelling In My head rond illustrator Carll Cneut van een originele - en voor veel bezoekers zelfs ontroerende - audiotour, geschreven...