Duik in de filmische stijl van de roadmovie Kiddo.
In Kiddo zitten talrijke visuele verwijzingen naar roadmovies en film noir. Tijdens de workshop ga je actief creëren met deze stijlkenmerken. Je experimenteert met beeldkaders, filmmuziek en splitscreen.
Bedenk een slogan en maak een korte vlog met impact.
Hoe kijken kinderen en jongeren naar de wereld waarin ze opgroeien? Wat willen ze graag verbeteren in hun omgeving?
Deze workshop confronteert leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar met hindernissen die vrede in de weg staan. In groepjes voeren ze opdrachten uit en gaan ze op zoek naar materialen om de weg naar vrede aan te leggen.
Wereldwijd zijn er bijna 90 miljoen mensen op de vlucht. In deze interactieve workshop krijgen leerlingen enkele basisbegrippen en feiten over de hedendaagse vluchtelingenproblematiek.
We bewonderen geen selfies op je telefoon, maar eeuwenoude portretten aan de museummuur. Hoe poseren belangrijke
families, welke kleren trok je aan, en vind je hints over wie er op staat? Na de rondleiding gaan we zelf aan de slag!
Acht werken van grote meesters bevinden zich nog in het depot. Zouden die ook een plaats kunnen krijgen in de collectie? Leer naar kunst kijken, word curator en kies de werken die in het museum passen.
Een klas resideert een week lang in AMUZ en gaat creatief aan de slag met een bepaald repertoire of muzikaal thema. De leerlingen worden ook gestimuleerd om zelf te componeren.
In het Oud Schoolgebouw uit 1899 ontdek je samen met Fonske het vroegere Heistse vissersleven. Deze prachtige locatie straalt nog de sfeer van weleer uit.
Een mysterieus boek verschijnt in de klas. Nieuwsgierig verzamelen de kinderen zich errond. Ze kijken hun ogen uit. Samen met de juf wordt het boek onderzocht. Het lijkt een heel gewoon boek, het ziet er zelfs niet mooi uit … maar waarom ligt het hier?
Theater initiatie stimuleert kinderen om zich in te leven in andere personen en situaties. We creëren voor de kleuters een aantal speelse oefeningen en interacties die ze gaan ‘verbeelden’ en 'uitdrukken' met hun lichaam en stem.
Interactieve rondleiding in de site SteM Zwijgershoek
Over heel de wereld zijn nog steeds heel wat kinderen aan het werk. Nog niet zo lang geleden moesten kinderen zoals Jef, Anna, Louis, Marthe en Hortence bij ons in het Waasland ook hard werken.
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
Begeleide uitstap of rondleiding | Werken (Kortemark)
Toerisme Kortemark voorziet in het Archeologisch Site Museum de mogelijkheid voor scholen om educatieve projecten uit te werken. Zo bestaat de educatieve brochure.
Een klas resideert een week lang in AMUZ en gaat creatief aan de slag met een bepaald repertoire of muzikaal thema. De leerlingen worden ook gestimuleerd om zelf te componeren.
Ken jij Lodewijk van Plus? Hij woont in het grote huis op het plein. Daar moet zeker iets bijzonder te zien zijn! Luister naar het verhaal, wandel door het paleis van Lodewijk van Gruuthuse en ontdek prachtige voorwerpen uit het verleden van Brugge.
Poseer voor onze oude camera voor een unieke klasfoto! Kun jij net als vroeger één minuut stilzitten voor de foto? Samen met de gids volg je het hele proces van ontwikkeling tot afdruk in de donkere kamer van het FOMU.
Voor het eerste en het tweede leerjaar ontwikkelden AMUZ, De Veerman en jeugdauteur Joke van Leeuwen een interactieve rondleiding in de voormalige St.-Augustinuskerk.
In 30 onbekende maar heerlijke volksverhalen en sprookjes van over de hele wereld, neemt Sabine De Vos de kids mee op ontdekkingstocht langsheen andere culturen en gebruiken, mét PP met de illustraties.
(subsidie via Vlaams Fonds mogelijk)