Twee patatkramen in één straat: is dat handig? Kit en Pit vinden het geen goed idee. Beiden verkopen patat op een paar meter afstand van elkaar. Pit weet een oplossing: “Kit’s stinkende kraam moet verhuizen”.
Jacqueline neemt je klas mee in een magische wereld en betrekt hen interactief. Ze vertelt spannende verhalen over wonderlijke wezens als dwaallichtjes, lodders, witte dames en weerwolven.
De Bijbel staat vol wonderlijke verhalen. Die overdragen aan een nieuwe generatie vind ik een boeiende uitdaging. Samen met de kinderen verken ik deze verhalen interactief. De leerlingen mogen meespelen, geluiden maken, aanvullen.
Ervaar hoe het is om in de schoenen van het slachtoffer, de pester of de meeloper te staan. Zo ontdekt het publiek hoe ze zelf pesten kunnen stoppen.
De voorstelling begint met een korte scène over pesten in een ver verleden.
Zijn wij afstammelingen van de stam van het rendier of de stam van het oerrund?
We beleven een dag uit het leven van een 11-jarig kind dat 15.000 of 5.000 jaar geleden leefde.
In de loop van de tijd gingen steeds meer mensen in een stad wonen. Wie het daar niet beviel vertrok, maar wie zich thuis voelde bleef. De nieuwkomers namen veel mee: verhalen, gewoontes, lekkernijen en humor uit het gebied waar ze vandaan kwamen.
De medewerkers van Museum Vleeshuis dompelen je klas volledig onder in de wereld van de instrumentenbouw. Al doende ontdekken de leerlingen hoe geluid wordt gemaakt en op welke manier instrumenten hoge en lage klanken produceren.
Wat krijg je als je vierkanten en driehoeken uit grote vellen karton aan elkaar kunt maken met een speciaal ontworpen scharnier? We bouwen tetraëders, octaëder, dodecaëders, ....Eerst in het klein.
In dit atelier dompelen we ons onder in klassieke sprookjes uit verschillende landen en verknippen we ze tot eigen, hedendaagse vertelsels. De boze stiefmoeder van de wolf, een Sultan met een zwavelstokje, een kikker in een toren opgesloten.
Altijd al willen weten hoe scherp silex is? Hoe het vel van een rendier voelt? Hoe zwaar een pot van de landbouwers-veetelers weegt? Nelle brengt het mee en legt het in de handen van de leerlingen om zo abstracte ideeën concreet te maken.
Een interactieve poppenvertelvoorstelling naar het eerste boek uit de prentenboekreeks 'Varkentje Bo' van Geert De Kockere.
Varkentje Bo denkt dat hij alles kan. Over een wei springen bijvoorbeeld. Of de bomen van een bosje omverblazen.
Ontdek de geschiedenis van film.
Waarom bewegen acteurs zo grappig in een stille film? Hoe klonk de eerste ontploffing in een geluidsfilm? En wat zou Batman zijn zonder green-screen?
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
In dit atelier werken we met de krant, het nieuws, het jeugdjournaal als inspiratiebron. We knippen, plakken en schrijven onze visie op de wereld bij elkaar.
Tijdens dit atelier duiken we in de dierenwereld. Onder het motto ‘want dieren zijn precies als mensen’ gaan we in de dierenwereld op zoek naar gelijkenissen met menselijke gevoelens en eigenschappen.