We maken kennis met de bibliotheek, volledig op maat van de doelgroep. Mogelijkheid om als leerkracht aan te geven wat men graag aan bod wil zien komen.
Klasbezoek aan De Hofkamer voor de 1ste graad van het secundair onderwijs (A-stroom, richting Latijn).
Rond 1770 liet de Antwerpenaar François Adriaen Van den Bogaert op een plafond in zijn woning een schilderij aanbrengen met als titel ‘Goden op de...
Klasbezoek aan De Hofkamer voor anderstalige leerlingen.
Aan de hand van oefeningen en opdrachten (zowel vooraf, onderweg, ter plaatse als achteraf) kunnen anderstalige leerlingen De Hofkamer ontdekken.
Als kleine jongen van 11 jaar bouwde André zijn eerste radiootje, een kristalontvanger. Hiervoor gebruikte hij dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zoals de wasdraad als antenne en de ventielen van de binnenbanden.
In het begin kreeg hij de radio’s aangeboden.
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
Een treurige dag in de abdij van Herkenrode, want er gebeurde een moord! Schout Thomas van Kuringen probeert dit mysterie op te lossen. Maar hij kan dit niet alleen. Verzamel dus bewijsmateriaal en help hem om de dader te vinden.
We leven vandaag in een vrije stad, maar dat was ooit anders. In de tentoonstelling ‘Stad in oorlog’ neemt een gids jouw klas mee naar het Antwerpen van tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Aan de hand van affiches, foto's, voorwerpen en getuigenissen maakt deze workshop een aantal thema's uit het museum tastbaar en concreet. Wat is, en hoe werkt propaganda? Waarom dragen soldaten uniformen?
Vanaf midden oktober 1914 werd de stad Ieper onophoudelijk beschoten. Enkele soldaten en burgers die hun ervaringen neerschreven, stippelden op die manier onze stadswandeling uit.
Een zoektocht in de bib met een tablet als hulpmiddel, dat is het uitgangspunt van deze module. De leerlingen worden in groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt een tablet en een opdrachtenbundel.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.