Het Damiaanmuseum is een bezoek met de klas meer dan waard. Kies voor een allesomvattend Damiaanprogramma dat nauw aansluit bij leerplannen en eindtermen, met mogelijkheden tot vakoverschrijdend werken.
Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Wandel virtueel rond in onze zalen, bekijk video’s over onze huidige en afgelopen tentoonstellingen, beluister onze eerste podcast of blader door het eerste nummer van ons nieuwe magazine.
Wil je zelf aan de slag met WOI in de klas? Het bezoek is opgevat als een zoektocht in kleine groepjes volgens doorschuifsysteem. Elk groepje krijgt een koffer met spullen en een woordenlijst. De spullen hebben een genummerd label met een opdracht.
Met theatrale vormen zoeken de deelnemers naar waar hun dromen liggen. In de veiligheid van het podium zoeken ze naar manieren om zichzelf uit te drukken.
Als tweetalig platform voor kunstenaars brengt MUS-E Belgium actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun afkomst of achtergrond.
Het Atelier Hefbomen is specifiek bedoeld voor scholen en duurt een halve dag. In dit atelier maak je kennis met de drie soorten hefbomen. Hoe deze werken, zie je buiten aan de hand van drie reusachtige hefbomen.
Vlees of geen vlees op je bord? Deze vraag zet aan tot nadenken en kan bekeken worden vanuit verschillende invalshoeken. Ontdek de vleesproductie en -consumptie in Leuven van vroeger tot nu via deze inspiratiefiche en wandeling.
Op Volkssterrenwacht MIRA maak je met je leerlingen een wondere reis door de wereld van sterren en planeten, we hebben het over ruimtereizen, doen samen een aantal experimenten en bezoeken onze grote telescoopkoepels, bij helder weer staan ook echte waarn...
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen. Niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen.
Het hedendaags verkeer vraagt oplettendheid en het naleven van de regels. Maar jongeren zijn dikwijls speels en impulsief omdat ze leven met de idee dan hen niets kan overkomen.