Bij de aanvang van de workshop wordt er een thema bepaald. Eerst maken we een tekening op papier. Dan brengen we die over op een plastic plaatje met een kraspen. Door die krassen ontstaan er diepe lijnen. Deze worden ingesmeerd met drukinkt.
Acht werken van grote meesters bevinden zich nog in het depot. Zouden die ook een plaats kunnen krijgen in de collectie? Leer naar kunst kijken, word curator en kies de werken die in het museum passen.
Momotaro is een eeuwenoud Japans verhaal. Het vertelt over een kleine perzikjongen en over groot geluk, over vrienden en vijanden en over hoe je samen sterk, moedig en wijs kan zijn.
Een voorstelling over zwerfvuil, groeihormonen, bio-producten, groene stroom, bijzondere
dierenmanieren, ecologische voetafdrukken, opwarmingen met of zonder zonnepanelen, en alles
wat je nodig hebt om een moderne milieu-liefhebber te zijn.
Theater dat ca...
Begeleide uitstap of rondleiding | Locatie in overleg
Breng net zoals de kunstenaars je omgeving tot leven en laat je knotsgekke tekening spatten op het canvasdoek!
Speel eerst het doorgeeftekenspelletje met je vrienden en ga dan met de uitgeprinte schildersezel aan de slag en tover met alles wat je kan vind...
Zijn je leerlingen ouder dan 9 jaar, dan is je klas welkom voor een actief bezoek aan ons archief. Ze leren dat een archief geen museum is en denken na over wat wel een geen erfgoed is.
Vanuit een muzikaal zaadje ontstaat een KIEM vol ritmische, melodische en speelse elementen. Spontane muzikale gesprekjes groeien uit tot betoverende verhalen vol klanken.
We maken kennis met beeldend kunstenaar Kandinsky en ontdekken de ingrediënten van zijn geheime recept. We laten ons betoveren door de klanken van muzikant Arnold Schönberg én schudden al doende de mooiste kleuren uit onze hoed.
Doodmoe treffen we hem aan, groen, glibberig en een veel te grote bek: het lettermonster! Hij smeekt ons om hulp én heeft eindeloos veel spijt. Heel letterland staat op zijn kop én is op zoek naar een groene glibberige draak… die alles opat.
Sound designers van dienst zijn de leerlingen en leerkrachten zelf. Deze workshop maakt je bewust van elk geluid dat je maakt, én van alle geluiden uit je omgeving.
Sommige geluiden leggen we onder de microscoop via uiterst gevoelige microfoons.
Op een doordeweekse dag maak je een doordeweekse wandeling… en plots bedenk je:
“Wie zou hier, op deze plaats, 50 jaar geleden gewandeld hebben?
Wie zou hier over 50 jaar wandelen? Zouden ze weten dat ik hier nu was?