Wat nu een culturele hotspot is, was meer dan zeven eeuwen lang een zorgsite. Op wandel op de groene, sfeervolle Bijlokesite en in de historische Bijlokeabdij, kruipen jouw leerlingen in de huid van de zusters die hier werkten en woonden.
In de BIB kan je heel veel vinden, maar hoe doe je dat nu best? Om iedereen in jouw klas de BIB zo goed mogelijk te leren kennen, organiseren we regelmatig klassikale rondleidingen. Voor secundair onderwijs een prima manier om de BIB te (her-) ontdekken.
We gaan op ontdekkingsreis in de Plantentuin. Tijdens onze trip door tropische en subtropische streken maken we kennis met tal van inheemse en uitheemse nutsplanten. Gevaar voor scheurbuik is er niet.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
De BIB van Buggenhout beschikt over een atelier waar je vrij van kan gebruik maken: lasercutter, 3D-printer, vinylsnijder, ... Het is er allemaal. Kom gerust eens kijken hoe jij deze technieken en materialen kan inzetten in jouw klaswerking.
In deze workshop leggen we de focus op verkeerseducatie. We gaan na hoe een campagnefilm rond verkeersveiligheid impact kan hebben op het gedrag van mensen in het verkeer. Eerst analyseren we de beeldtaal van verschillende straffe campagnefilms.
Maak kennis met zeefdruk! Je leert meer over deze doordruktechniek en gaat nadien zelf aan de slag. Elke deelnemer krijgt een eigen zeef waarmee je via sjablonen en tape een eigen ontwerp afdrukt op een stukje stof.
Voor deze workshop komen we ter plaatse in jouw school.
We kiezen met de leerlingen een bepaald thema voor onze videoreportage. Dat kan bv. 'onze school' of 'ons studiedomein' zijn.
Heb jij altijd al archeoloog willen worden? Of ben je benieuwd wat je allemaal kan leren van wat oude botten? Jan Moens leert je de kneepjes van het vak! Samen onderzoek en analyseer je een echt menselijk skelet.
Hoe gaat een archeoloog vandaag de dag tewerk? Nog steeds met een schop, truweel of borstel? Of is er meer? Hoe reconstrueert een archeoloog het verleden? De leerlingen mogen ook aan de slag!
120 min 3de graad LO
Bij dit project lezen de kinderen een boek en maken er een BookTube (digitale boekbespreking) van.
De belangrijkste doelstellingen bij dit project zijn:
Het bevorderen van lezen
Het oefenen van samenwerkingen en creativiteit
Een oefening in het spreken, p...
'Wie heeft iets aan dat gebreid is?'
Dat is de eerste vraag die gesteld wordt tijdens het museumbezoek. Leerlingen ontdekken dat niet alleen een dikke trui, sjaal en muts gebreid worden, maar ook onderbroeken, kousen en T-shirts!
Voor grafische richtingen uit het TSO/BSO/KSO of uit het hoger onderwijs bestaat de mogelijkheid om een uitgebreidere workshop te boeken. We gaan dan iets verder dan de loutere kennismaking met een techniek en werken naar een concreet eindresultaat.