Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?
We bekijken hoe wetenschap verbonden is met de samenleving, van geneeskunde tot topsport, van misdaad tot reclame. Weten wetenschappers beter wat goed is voor de samenleving? Zijn ze verantwoordelijk voor hun ontdekkingen of uitvindingen?
Tussen de reuzenherten en mammoeten probeerden onze voorouders te overleven. Maar wie zijn die voorouders van ons? Dat ontdek je in onze nieuwe Galerij van de Mens. Daarna is het aan jou om je te meten met je voorouders in prehistorische jachttechnieken.
Ik ga op expeditie en neem mee...
Weerkundigen 'voorspellen' op basis van wetenschappelijke gegevens en met heel wat meetapparatuur de weersomstandigheden van de volgende dagen.
Spaghettibruggen bouwen is een leuke workshop waarbij de kinderen met slechts ongekookte spaghetti en een warmtelijmpistool een brug moeten maken die een bepaalde breedte overspant.
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
We zien meer en meer robots in ons dagelijks leven maar wist je dat we ze ook zelf kunnen bouwen en programmeren ? Het is zelfs kinderspel !
Met een heel arsenaal aan robots komen we naar je klas: Lego Mindstorms, Bee-bots, Dash Robots, ...
Bij Code Coach maken we gebruik van een innovatieve peer-to-peer leermethodologie door jongeren te trainen in STEAM en codering waarna ze coaches worden voor kinderen uit hun eigen omgeving.
In de module van App designer leren jongeren hun eigen mobiele applicatie ontwikkelen. Aan de hand van AppDesigner leren ze hun app te programmeren. De jongeren leren hiermee vanaf het begin een eigen app te ontwerpen: Wat is het doel van de applicatie?
Maak kennis met onze planeet, de maan en onze warmtebron, de zon. Hoe groot zijn ze eigenlijk, hoe ver staan ze van ons vandaan en hoe bewegen ze ten opzichte van elkaar? Wat zijn ellipsvormige banen, rotaties en cycli?
Hebben de meeste kinderen/jongeren in je klas al ervaring met Scratch of hebben ze al onze 'Computertaal' gevolgd in een vorig jaar? Dan is dit een leuk vervolg! We programmeren een echte game in Scratch en maken gekke interactieve games met Makey Makey.
GUM, Mediawijs en Odisee Hogeschool slaan de handen in elkaar om een inspirerende dag aan te bieden rond de thema’s waarheid, wetenschap, beeld(vorming) en kritisch burgerschap.