Waar wetenschappen en archeologie elkaar de hand geven
Workshop
Voor leerlingen van 4de t.e.m. 6de jaar Middelbaar Onderwijs
Archeologie en wetenschappen gaan hand in hand: dat ontdekken leerlingen in “The Science Lab”.
Dingen ontstaan niet zo maar uit het niets, neen er is altijd iemand die ze bedenkt! Ontdek hoe je met een regenpijp, elastiekjes en houten latten een ingenieuze koepeltent kan bouwen.
In de module van App designer leren jongeren hun eigen mobiele applicatie ontwikkelen. Aan de hand van AppDesigner leren ze hun app te programmeren. De jongeren leren hiermee vanaf het begin een eigen app te ontwerpen: Wat is het doel van de applicatie?
Hebben de meeste kinderen/jongeren in je klas al ervaring met Scratch of hebben ze al onze 'Computertaal' gevolgd in een vorig jaar? Dan is dit een leuk vervolg! We programmeren een echte game in Scratch en maken gekke interactieve games met Makey Makey.
We zien meer en meer robots in ons dagelijks leven maar wist je dat we ze ook zelf kunnen bouwen en programmeren ? Het is zelfs kinderspel !
Met een heel arsenaal aan robots komen we naar je klas: Lego Mindstorms, Bee-bots, Dash Robots, ...
Bij Code Coach maken we gebruik van een innovatieve peer-to-peer leermethodologie door jongeren te trainen in STEAM en codering waarna ze coaches worden voor kinderen uit hun eigen omgeving.
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Maak kennis met onze planeet, de maan en onze warmtebron, de zon. Hoe groot zijn ze eigenlijk, hoe ver staan ze van ons vandaan en hoe bewegen ze ten opzichte van elkaar? Een zonsverduistering, wat is dat nu precies? En een maansverduistering dan?
Maak kennis met onze planeet, de maan en onze warmtebron, de zon. Hoe groot zijn ze eigenlijk, hoe ver staan ze van ons vandaan en hoe bewegen ze ten opzichte van elkaar? Een zonsverduistering, wat is dat nu precies?
Tijdens dit atelier zijn de leerlingen de onderzoekers. Ze krijgen in de BOX (= atelierruimte GUM) verschillende objecten voorgeschoteld. Ze meten, classificeren en onderzoeken hoe je aan betrouwbare kennis komt. Het museum geeft hen inspiratie.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.
Met als centraal thema techniek in de antieke oudheid, wandelen we doorheen een multidisciplinair landschap van geschiedenis, wiskunde, Latijn, mechanica, Grieks, chemie, informatica, fysica,...
Meer dan 200 replica's van Griekse en Romeinse uitvindingen ...
We dansen met een reuzenballon in de lucht; We botsen, gooien, rollen, dragen, klemmen, onze ballon. We trainen onze hersenen met de Poi’s (een sok gevuld met een waterballon), we leren ‘the butterfly’ en ‘the wave’! Kom mee springen en dansen!
Een autootje rijdt van een helling en duwt tegen een bal. De bal stoot een flesje water om, dat vervolgens leegloopt in een bakje...
We onderzoeken hoe we iets in beweging kunnen zetten en leren zo een kettingreactie veroorzaken.
Tussen oktober 2024 en januari 2025 liep de expo ‘Judith, een Karolingische prinses in Gent?’ in de Sint-Pietersabdij. De expo was een echte "whodunit", was graf S127 van Judith?
Spaghettibruggen bouwen is een leuke workshop waarbij de kinderen met slechts ongekookte spaghetti en een warmtelijmpistool een brug moeten maken die een bepaalde breedte overspant.
Tussen de reuzenherten en mammoeten probeerden onze voorouders te overleven. Maar wie zijn die voorouders van ons? Dat ontdek je in onze nieuwe Galerij van de Mens. Daarna is het aan jou om je te meten met je voorouders in prehistorische jachttechnieken.