Een lesgever van Equator stelt lagere schoolleerlingen de vraag "Stel dat je de burgemeester van de wereld was, wat zou je dan veranderen?" en gaat samen met de leerlingen daarnaar op zoek via een wandeling langs de 17 SDG's van de VN.
Begeleide uitstap of rondleiding | Sint-Jans-Molenbeek (Brussel)
Met ongeveer 184 nationaliteiten is Brussel de 2de grootste kosmopolitische stad ter wereld. Mensen brengen hun eigen cultuur en gewoonten mee wanneer ze zich vestigen in een ander land. Wat zijn de sterke en de zwakke punten van multiculturaliteit ?
Hoor je veel vragen van leerlingen rond migratie en vluchten? Wil je hen onderdompelen in menselijke verhalen en ook een sterke historische context en feitenkennis meegeven? Neem je tijd.
De Hoogstraat, de slagader van de Marollen, is een van de oudste wegen van Brussel. Langs deze verbinding tussen de eerste en de tweede stadswal vestigden zich heel wat kloosterorden.
Wat doe je als je ruzie hebt? Hoe reageer je op beledigende opmerkingen? Hoe ga je om met racisme? Conflicten komen dagelijks voor. Hoe ze eindigen hangt af van hoe je ermee omgaat.
Serious games zijn niet enkel leuk maar versterkt ook het leerproces. Tijdens deze workshop leer je welke spelmechanismen kunnen bijdragen aan de kennis, vaardigheden en attitudes van jouw doelgroep.
De gids maakt een selectie uit Belgische en Brugse zoete “sneukelingen” en biedt ze aan in een zoet sausje van legendes en bijbehorende verhalen op kindermaat. Om je vingers bij af te likken! Leuke activiteit voor gemengde groepen, uitwisseling.
Vreemde vogels vinden we overal binnen onze maatschappij: kinderen met handicaps of leerstoornissen, kinderen die leven in armoede, kinderen die leven in problematische opvoedingssituaties, … deze hindernissen en levensomstandigheden maken het deze kinder...
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
Hoor je veel vragen van leerlingen rond migratie en vluchten? Is het vinden van informatie zoals een speld in een hooiberg? Of zakt de moed in je schoenen om aan dit thema te beginnen?
Een lesgever neemt kinderen mee via (één of meer) SDG's en leert hen hun mening te verfilmen totdat ze degelijk genoeg zijn om hen te laten bewerken tot een filmpje. Kan uitgebreid worden vanaf mei met een cameravan-attractie op school.