Tot 1989 deelde een IJzeren Gordijn Europa op in twee delen. De landen ten oosten van de muur leefden onder een communistisch regime. Dit lespakket laat getuigen aan het woord die onder het communisme opgroeiden en nu in België wonen.
Vreemde vogels vinden we overal binnen onze maatschappij: kinderen met handicaps of leerstoornissen, kinderen die leven in armoede, kinderen die leven in problematische opvoedingssituaties, … deze hindernissen en levensomstandigheden maken het deze kinder...
Een kant-en-klare, interactieve les over de bevrijding van Antwerpen na de Tweede Wereldoorlog. Via een webpagina kijken en luisteren de leerlingen naar historische fragmenten uit de bevrijdingsperiode.
Nadat ze tientallen jaren haar getuigenis deelde tijdens bijeenkomsten, congressen en in onderwijsinstellingen, nam Regina Sluszny plaats voor de camera om haar levensverhaal voor altijd vast te leggen.
Wat doe je als je ruzie hebt? Hoe reageer je op beledigende opmerkingen? Hoe ga je om met racisme? Conflicten komen dagelijks voor. Hoe ze eindigen hangt af van hoe je ermee omgaat.
Haal een filmregisseur in de klas! Grijp de unieke kans om een fijn filmpje op te nemen met Sofie Hanegreefs. Sofie is documentairemaker, wereldreiziger en kunstenaar.
Haal een filmregisseur in de klas! Grijp de unieke kans om een fijn filmpje op te nemen met Roel Nollet. Roel is journalist, documentairemaker en wereldreiziger. Samen met hem werk je een wereldwijs en mediawijs programma op maat uit.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).
Jij zegt dit, ik wil dat en toch moeten we samen de stad uitbouwen en besturen. In groepjes vormen jouw leerlingen eigen politieke partijen. Hun maatschappelijke prioriteiten gieten ze in programma's en dat kan het getouwtrek met argumenten beginnen.
Het inleefparcours Doetertoe belicht op een interactieve manier verschillende thema's die leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs meer inzicht geven in het leven met een verstandelijke beperking.
In deze nieuwe interactieve workshop kruipen de leerlingen in de huid van gemeenteraadsleden en maken beslissingen over hoe hun ideale stad eruit ziet.
Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
Een lesgever neemt kinderen mee via (één of meer) duurzame ontwikkelingsdoelen SDG's en leert hen hun mening te verfilmen. Hoe maken ze van hun mening een verhaal? Hoe gaan ze praktisch aan de slag om te filmen, met smartphone of ander toestel?
Een lesgever van Equator stelt lagere schoolleerlingen de vraag "Stel dat je de burgemeester van de wereld was, wat zou je dan veranderen?" en gaat samen met de leerlingen daarnaar op zoek via een interactieve wandeling langs de 17 SDG's van de VN.
LARF! maakt jongeren weerbaarder in tijden waarin sociale media niet stilstaan. We zoeken samen met de jongeren naar betrouwbare en minder betrouwbare nieuwskanalen. Hoe herken je een complottheorie? Wat is ‘deepfake’?
Dit burgerschapsspel maakt uitdagingen van de samenleving bespreekbaar. Leerlingen verkennen hun kijk op de wereld en ontdekken die van hun medespelers. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).