Deze workshop confronteert leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar met hindernissen die vrede in de weg staan. In groepjes voeren ze opdrachten uit en gaan ze op zoek naar materialen om de weg naar vrede aan te leggen.
De Olympische vlag, voor het eerst gehesen in Antwerpen, dient als basis om sport en vrede onder de aandacht te brengen. In verschillende teams gaat een klas aan de slag met vijf fysieke en mentale proeven.
Wereldwijd zijn er bijna 90 miljoen mensen op de vlucht. In deze interactieve workshop krijgen leerlingen enkele basisbegrippen en feiten over de hedendaagse vluchtelingenproblematiek.
Nadat ze tientallen jaren haar getuigenis deelde tijdens bijeenkomsten, congressen en in onderwijsinstellingen, nam Regina Sluszny plaats voor de camera om haar levensverhaal voor altijd vast te leggen.
Haal een filmregisseur in de klas! Grijp de unieke kans om een fijn filmpje op te nemen met Sofie Hanegreefs. Sofie is documentairemaker, wereldreiziger en kunstenaar.
Een lesgever neemt kinderen mee via (één of meer) duurzame ontwikkelingsdoelen SDG's en leert hen hun mening te verfilmen. Hoe maken ze van hun mening een verhaal? Hoe gaan ze praktisch aan de slag om te filmen, met smartphone of ander toestel?
Een lesgever van Equator stelt lagere schoolleerlingen de vraag "Stel dat je de burgemeester van de wereld was, wat zou je dan veranderen?" en gaat samen met de leerlingen daarnaar op zoek via een interactieve wandeling langs de 17 SDG's van de VN.
Dit burgerschapsspel maakt uitdagingen van de samenleving bespreekbaar. Leerlingen verkennen hun kijk op de wereld en ontdekken die van hun medespelers. Er zijn geen goede of foute antwoorden.