In de interactieve lezing “Er was misschien eens” neem ik kinderen mee in een aantal van de meest waanzinnige verhalen uit de boeken "Er was misschien eens" en "Er was misschien eens 2". Ken je bijvoorbeeld de man die een vliegtuig at?
kleuters en lagere 1 : Schip in het IJs
lagere 2 - 3 : Wonderwijze sprookjes en verhalen
lagere 4 - 5 - 6 : Ronja, de roversdochter van Astrid Lindgren
...
Wat als je leerlingen hun verbeelding leerden inzetten tijden spreekoefeningen? Wat als ze de structuur en opbouw van een mondelinge beurt konden voélen in plaats van afhaspelen?
'Wat als' zijn sleutelwoorden die een magische poort ontsluiten.
Deze podcast wil kinderen laten ervaren dat denken een avontuur is. Filosoferen kan anders zijn dan stilletjes in een kring zitten en praten over een bedachte vraag in een fictieve situatie.
De tentoonstelling 'Het verloren koninkrijk. Willen I en België' liep in het STAM van 15 oktober 2015 t.e.m. 28 maart 2016. Waarom stond het Zuiden zo anders tegenover koning Willem I dan het Noorden?
Stadsfotografie is een belangrijk onderdeel van het verzamelbeleid van het STAM. Naar aanleiding van de opening van het museum in 2010 kreeg de Gentse fotograaf Carl De Keyzer de opdracht om een fotoreportage over Gent te maken.
'Het verhaal van Gent' is de vaste tentoonstelling van het STAM. Een reis door de tijd met muurbrede kaarten, digitale animaties en ... unieke objecten natuurlijk. Met deze selectie van vijftien objecten, krijg je de essentie al mee.
Deze doekoffer bevat leuke educatieve tools om kinderen van 6 à 8 jaar kennis te laten maken met de wondere wereld van fanfares en harmonies en ze meteen zin te doen krijgen in het bespelen van een blaasinstrument.
In kleine groepjes gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten rond het thema van de jeugdboekenmaand.
Net zoals de voorbije jaren zijn de belangrijkste onderdelen van dit spel: leren opzoeken in boeken, creatief zijn,samenwerken en logisch denken.
Duur...
We starten de activiteit met een korte inkijk in de ZIZO(zonderinspanning zoeken)-rubrieken.
Daarna gaan we aan de slag met het ZIZO-speelbord.
Zo worden de leerlingen gestimuleerd om zelfstandig de collectie te ontdekken.
In kleine groepjes gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten rond het thema van de jeugdboekenmaand.
Net zoals de voorbije jaren zijn de belangrijkste onderdelen van dit spel: leren opzoeken in boeken, creatief zijn,samenwerken en logisch denken.
Duur...
Met de leerlingen van het zesde leerjaar gaan we dieper in op de werking van de bibliotheek als informatiebron.
We gaan uitgebreid in op de catalogus en laten hen kennis maken met onze kranten, tijdschriften, internetpc's, gopress...
Tijdens de tabletrond...