Het gerenoveerde stadhuis van Antwerpen opent de deuren met een aangepaste workshop en rondleiding voor anderstalige nieuwkomers.
Hier beslissen de cursisten samen hoe hun ideale straat eruit ziet door middel van dialoog en een stemming.
Klasbezoek aan De Hofkamer voor anderstalige leerlingen.
Aan de hand van oefeningen en opdrachten (zowel vooraf, onderweg, ter plaatse als achteraf) kunnen anderstalige leerlingen De Hofkamer ontdekken.
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
BEATS, WORDS & MOVES - integratie ondersteunen door muziek- en theaterworkshops in scholen
Integratie ondersteuning voor nieuwkomers door aanbod van muziek- en theaterworkshops voor klassen en groepen kinderen en jongeren in basisscholen, middelbare ...
OKAN staat voor Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers. In dit project werken de jongeren samen in een reeks workshops, waarbij er aandacht is voor de eigenheid van de jongeren en hun specifieke talenten.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
Het inleefparcours Doetertoe belicht op een interactieve manier verschillende thema's die leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs meer inzicht geven in het leven met een verstandelijke beperking.
Maak van je schooluitstap een onvergetelijke ervaring door een bezoek te brengen aan Fort Napoleon Oostende. Als groep of school kan je het fort op verschillende manieren ontdekken: met of zonder gids.
In de Tuin zijn de bloemen uitgebloeid. De bloemblaadjes hebben hun werk gedaan en vallen af. In de plaats komen er een heleboel vruchten en zaden aan de planten. Maar hoe krijg je die als plant allemaal verspreid?
In deze online workshop over cd-weven ontdek je dat je helemaal geen ingewikkelde machine nodig hebt om thuis aan de slag te gaan met weeftechnieken. We geven info en tips om de mooiste creaties te maken.
Wil je zelf aan de slag met WOI in de klas? Het bezoek is opgevat als een zoektocht in kleine groepjes volgens doorschuifsysteem. Elk groepje krijgt een koffer met spullen en een woordenlijst. De spullen hebben een genummerd label met een opdracht.
Onder begeleiding van een gids brengen leerlingen van het Secundair Onderwijs een bezoek aan een aantal afdelingen van het Speelgoedmuseum. Vooraf kan besproken worden welke thema’s aansluiten bij of interessant zijn voor hun opleiding.
Een schrijver die uit zijn/haar land is gevlucht vertelt over zijn/haar werk en leven als schrijver in een nieuw land. We lezen samen een tekst en spreken erover.
Via de schilder- en beeldhouwkunst van de tweede helft van de 19de eeuw vangen we een glimp op van het leven in die periode. Gedistingeerde heren verschijnen ten tonele, dames van stand showen hun jurken en sommigen ook hun verveling.
Insignes zijn middeleeuwse 'pins' die we veelal kunnen vergelijken met de emoji van nu! De middeleeuwer spelde ze op om te laten zien wie hij was of waar hij voor stond.