Het gerenoveerde stadhuis van Antwerpen opent de deuren met een aangepaste workshop en rondleiding voor anderstalige nieuwkomers.
Hier beslissen de cursisten samen hoe hun ideale straat eruit ziet door middel van dialoog en een stemming.
Amsab-ISG ontwikkelde voor de derde graad ASO, TSO, KSO en BSO een educatieve tool om in de klas in debat te gaan over de actuele vluchtelingenproblematiek. De leerlingen kruipen in de huid van een journalist.
Op de Kunstberg, vandaag dé culturele wijk bij uitstek, stond in de middeleeuwen het Coudenbergpaleis. Hoe evolueerde deze buurt? Jouw leerlingen ontdekken het tijdens observatie-opdrachten.
Vlees of geen vlees op je bord? Deze vraag zet aan tot nadenken en kan bekeken worden vanuit verschillende invalshoeken. Ontdek de vleesproductie en -consumptie in Leuven van vroeger tot nu via deze inspiratiefiche en wandeling.
Terwijl de Eerste wereldoorlog in de Westhoek snel verzandt in een moordende loopgravenoorlog, voert de bevolking van Brussel een andere strijd: het gevecht om te overleven.
De Duitsers vallen de stad binnen op 20 augustus 1914.
Armoede is complex, maar hoe groot is het probleem in Brussel? Wat deed men er vroeger aan, en hoe is de situatie vandaag? Kunnen we spreken over een positieve evolutie, en wat vertellen sommige gebouwen hierover?
Al te vaak wordt Afrika voorgesteld als een droog, rood safarilandschap, geteisterd door hongersnood, armoede en conflicten. Daarmee wordt een continent van bijna 1,5 miljard mensen, 54 landen en meer dan 2000 talen verengd tot één simpel verhaal.
Is boeken over de middeleeuwen lezen saai? Nee! Zeker niet wanneer je jouw leerlingen voorbereidt met dit lespakket, vol met fragmenten, strips, video, afbeeldingen en tekeningen.
Jouw leerlingen ontdekken het verleden van de schoolbuurt in de loop van de voormiddag. Wil je daarna de activiteit afronden in één dag, dan spelen we in de namiddag een ganzenbordspel over de straatontdekkingen.
Het geleide bezoek ‘Waar of niet waar?’ is een laagdrempelige kennismaking met het Letterenhuis én met de Vlaamse literatuur uit de 19de en de 20ste eeuw.
Hendrik van Veldeke: voor sommigen is hij een nobele onbekende. Voor anderen misschien niet meer dan
een standbeeld in Hasselt. Toch is hij veel meer dan dat: hij is namelijk de eerste bij naam bekende schrijver
uit de Nederlandse letterkunde!
Heb jij altijd al archeoloog willen worden? Of ben je benieuwd wat je allemaal kan leren van wat oude botten? Jan Moens leert je de kneepjes van het vak! Samen onderzoek en analyseer je een echt menselijk skelet.
Het huishouden in goede banen leiden, was in de 18e eeuw een werk van velen. Die helpende handen bezorgden de Ieperse adellijke familie Merghelynk een fijne thuis.
De leerlingen krijgen een exclusieve blik in het museumhuis.
Een gratis workshop voor 5de leerjaar - 1ste graad secundair onderwijs om al spelenderwijs kennis te maken met de textiel- en houtindustrie.
Naar aanleiding van de lancering van het nieuwe Twiinz.World project geeft MoMu aan 2 klassen de kans om hiermee a...
Begeleide uitstap of rondleiding | Broechem (Ranst)
In België worden 33.285 mensen opgevangen, verspreid over de 104 opvangcentra (cijfer 1/12/2023). In Broechem verblijven 370 mensen in afwachting van een beslissing rond hun verblijfsvergunning.
Jouw leerlingen ontdekken in kleine groepjes markante plaatsen in de schoolbuurt. Ze verwerken hun resultaten tot een origineel filmscenario en trekken met camera’s opnieuw de straat op.