DIVA biedt jouw leerlingen de kans om zelfstandig op ontdekking te gaan doorheen de vaste presentatie DIVA, a Brilliant Story en/of de tijdelijke tentoonstelling.
In een audiotour doorheen het museum vertelt Malvine Löwenwirth, een Holocaustoverlevende, haar geschiedenis. Tussen de audiofragementen door, voeren leerlingen in kleine groepjes opdrachten uit op de Ipad.
De reizende tentoonstelling 'Ondergedoken kinderen' vertelt het verhaal van Joodse kinderen die aan de gruwel van de Holocaust konden ontsnappen. Ze doken onder bij kloosters, scholen of privépersonen.
Educatief DIY-pakket ‘Leve het lot!’
Ontdek samen met je leerlingen de presentatie 'Leve het lot!' via het educatieve pakket, specifiek ontwikkeld voor leerlingen van het secundair onderwijs.
Wil je de Eerste Wereldoorlog dichter bij je leerlingen brengen? Op www.kempenseklaprozen.be maak je kennis met de jongens achter de namen op de Kempense herdenkingsmonumenten. Je kunt er vaak foto’s van hen bekijken en hun levensverhaal lezen.
Aan de hand van de Natuur & Cultuur Installatie leren de bezoekers op een interactieve manier over natuur en duurzaamheid. Er zijn 4 thema’s die de bezoekers kunnen onderzoeken.
'Het verhaal van Gent' is de vaste tentoonstelling van het STAM. Een reis door de tijd met muurbrede kaarten, digitale animaties en ... unieke objecten natuurlijk. Met deze selectie van vijftien objecten, krijg je de essentie al mee.
Fotograaf Isabel Pousset haalde in de portretreeks '18 in 18' jonge Gentenaars geboren in het jaar 2000 voor de lens van haar Hasselblad-camera, en portretteerde ze met de stad als decor. De foto's waren te zien in de STAMvoortuin van 24 juni t.e.m.
Stadsfotografie is een belangrijk onderdeel van het verzamelbeleid van het STAM. Naar aanleiding van de opening van het museum in 2010 kreeg de Gentse fotograaf Carl De Keyzer de opdracht om een fotoreportage over Gent te maken.
De tentoonstelling 'Het verloren koninkrijk. Willen I en België' liep in het STAM van 15 oktober 2015 t.e.m. 28 maart 2016. Waarom stond het Zuiden zo anders tegenover koning Willem I dan het Noorden?