GUM, Mediawijs en Odisee Hogeschool slaan de handen in elkaar om een inspirerende dag aan te bieden rond de thema’s waarheid, wetenschap, beeld(vorming) en kritisch burgerschap.
Altijd al willen weten hoe scherp silex is? Hoe het vel van een rendier voelt? Hoe zwaar een pot van de landbouwers-veetelers weegt? Archeo-tolk Nelle brengt het mee en legt het in de handen van de leerlingen om zo abstracte ideeën concreet te maken.
In het voorjaar organiseert Het Beroepenhuis - in samenwerking met Mtech+ Oost-Vlaanderen en Ingegno Maker Space - een nieuwe nascholing voor leerkrachten om in de klas op een creatieve - low budget - manier aan de slag te gaan met basiselektronica.
Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Meer zelfs, iedereen heeft veel verhalen te vertellen al weten we dat niet direct van onszelf. Ook onze jongeren hebben veel te vertellen.
Als de wereld te klein is en je nieuwsgierigheid te groot, dan wil je de dampkring uit en de ruimte in! Steek je handen uit de mouwen en bouw een raket die alle records aan diggelen vliegt.
Een stapje dichter bij professioneel games maken! Unity is een gratis platform waar je echte 2D en 3D games mee kan ontwikkelen. Bekende spelen zoals Firewatch, Life is Strange en Cuphead zijn in Unity gemaakt. Ook jongeren maken graag hun eigen game!
Ik ga op expeditie en neem mee...
Weerkundigen 'voorspellen' op basis van wetenschappelijke gegevens en met heel wat meetapparatuur de weersomstandigheden van de volgende dagen.
Je hebt digitaal materiaal zoals laptops of tablets ter beschikking in de klas maar weet zelf niet goed hoe er mee aan de slag te gaan? Je hebt budgetten beschikbaar maar weet niet goed wat de klas kan gebruiken?
Bij Code Coach maken we gebruik van een innovatieve peer-to-peer leermethodologie door jongeren te trainen in STEAM en codering waarna ze coaches worden voor kinderen uit hun eigen omgeving.
In de module van App designer leren jongeren hun eigen mobiele applicatie ontwikkelen. Aan de hand van AppDesigner leren ze hun app te programmeren. De jongeren leren hiermee vanaf het begin een eigen app te ontwerpen: Wat is het doel van de applicatie?
Hebben de meeste kinderen/jongeren in je klas al ervaring met Scratch of hebben ze al onze 'Computertaal' gevolgd in een vorig jaar? Dan is dit een leuk vervolg! We programmeren een echte game in Scratch en maken gekke interactieve games met Makey Makey.
We zien meer en meer robots in ons dagelijks leven maar wist je dat we ze ook zelf kunnen bouwen en programmeren ? Het is zelfs kinderspel !
Met een heel arsenaal aan robots komen we naar je klas: Lego Mindstorms, Bee-bots, Dash Robots, ...
Maak kennis met onze planeet, de maan en onze warmtebron, de zon. Hoe groot zijn ze eigenlijk, hoe ver staan ze van ons vandaan en hoe bewegen ze ten opzichte van elkaar? Wat zijn ellipsvormige banen, rotaties en cycli?