In 30 onbekende maar heerlijke volksverhalen en sprookjes van over de hele wereld, neemt Sabine De Vos de kids mee op ontdekkingstocht langsheen andere culturen en gebruiken, mét PP met de illustraties.
(subsidie via Vlaams Fonds mogelijk)
Komen jullie graag naar het voorleestheatertje van Pol in zijn tuin? Zijn verhaal komt hier pas écht tot leven langs deurtjes, kiertjes, gaatjes en verborgen laatjes. Met het zie-zo-zand-lied, een toverspreuk en een echte 'POLparade' in openlucht!
Dorpsgids Maria Gommeren duikt met jouw klas in het verleden en vertelt de leerlingen over het leven in de Essense gezinnen.
Organisatie: Gemeentebestuur Essen. Bijkomende informatie bij locatie: Enkel scholen in Essen..
Pol komt met zijn 4 boeken 'Pol durft!' naar jullie toe.
In de klas of de bib.
Met zijn verhaal over dromen, durven, doen!
Het zie-zo-zand-lied, een toverspreuk, magisch zand en nog zoveel meer.
Op de middeleeuwse muurschilderingen, de grafstenen en het barokmeubilair van de begijnhofkerk van Sint-Truiden zijn talrijke dieren afgebeeld. Voor we op kerkbezoek gaan, kleuren de leerlingen in de klas lijntekeningen van deze dieren in.
Wilde planten, kruiden en bessen, ze waren niet weg te denken uit de apothekerskastjes van onze grootouders. We ontdekken wat onze (over-over-)grootmoeders wisten over het gebruik van kruiden en planten in de natuur en wat ze ermee maakten.
Burgemeester Rik Verwaest duikt opnieuw de Lierse geschiedenis in op zoek naar verhalen over thuis zijn in de stad. Van weeshuis tot spookhuis, verwoeste huizen, onderduikplekken en prachtige huizen.
Duur: 50 min.
Doelgroep: lager onderwijs, 4e t.e.m.
Kijk daar, een hoogstamboomgaard! Wat is dit eigenlijk? Luk vertelt je over de erfgoed-, historische, landschappelijke en ecologische waarde van Haspengouwse boomgaarden.
Tijdens deze les en workshop kom je meer te weten over het immaterieel erfgoed van de molenaar en ambacht van timmerman, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Hoe was het om naar school te gaan, lang geleden? Welke plaats nam de school in in de samenleving? Rasverteller en cultuurgids Jos neemt de leerlingen mee naar het verleden met schoolverhalen uit de oude doos.
Hoe was het toen je oma en opa nog op de schoolbanken zaten? Aan de hand van een vragenlijst interviewen de leerlingen vooraf hun grootouders. Het resultaat van dat interview, en evt. een voorwerp, brengen ze mee naar de klas.
Aan het hof van koning Nobel komen alle dieren samen voor een feest. Maar een dier ontbreekt: Reynaert de vos. Ga mee op pad naar burcht Malpertuus, ontdek waarom de vos zich niet aan het hof durft te vertonen en hoe het verhaal verder loopt.
In deze speelse en interactieve lezing voor kinderen uit de lagere school leest Joke voor uit 'Aroe'. Vervolgens gaat ze in gesprek met de groep over bang zijn en piekeren en over vriendschap, troost en de kracht van verhalen.
Eric De Bie zat in het zesde leerljaar in het Baardegem van de jaren 50. De school en de klas zag er toen heel wat anders uit! Er was zo nog een aparte jongens- en een meisjesschool waar ze een uniform moesten dragen.
Hoe ging het eraan toe, vroeger op school in Hoeselt? Een gepensioneerd onderwijzer vertelt erover: de houten banken, de kachel, het schoolgerief, de griffel en lei, de leesboekjes, de straffen, de liedjes en de spelletjes ...