Bekendmaking Beste Boekenjuf/meester 2023 - transcriptie
00:00:17:13 - 00:00:22:09
Boekenjuf/meester 2023
00:00:22:09 - 00:00:23:11
is geworden
00:00:23:11 - 00:00:25:18
Maaike Verstraete.
00:00:27:12 - 00:00:29:20
Ik ben een juf die zot is van boeken.
00:00:30:07 - 00:00:33:22
Ik probeer die vibe naar
mijn kinderen over te brengen.
00:00:33:22 - 00:00:36:04
mevrouw Lieselot.
00:00:36:05 - 00:00:39:06
Het is een hele eer om laureaat te zijn.
00:00:39:12 - 00:00:42:01
en dat geeft mij en ons nog meer
00:00:42:08 - 00:00:46:05
de motivatie om verder te doen waarmee
we eigenlijk gestart waren.
00:00:50:09 - 00:00:51:03
Natalie Van Den Bergh
00:00:51:03 - 00:00:52:13
Natalie Van Den Bergh
00:00:54:21 - 00:00:57:19
Ik hoop eigenlijk vooral dat ik er
ook kinderen mee inspireer
00:00:57:19 - 00:00:58:18
om te gaan lezen.
00:00:58:18 - 00:01:03:13
Ik weet dat wij op dat gebied
hier op school toch wat dat rolmodel hebben.
00:01:03:22 - 00:01:06:03
we willen dat lezen aanpakken,
00:01:06:03 - 00:01:09:19
we willen ons technisch leesbeleid, ons begrijpend leesbeleid
00:01:10:06 - 00:01:14:03
onder de loep nemen en
dat voor onze school verder uittekenen.
00:01:14:07 - 00:01:17:11
Wij hebben dan ook meegedaan aan
een project van Iedereen Leest,
00:01:17:21 - 00:01:20:13
waarbij wij dan met een klein team
00:01:20:13 - 00:01:22:15
een leesscan van de school hadden gedaan.
00:01:23:03 - 00:01:26:14
En dat gaat eigenlijk over verschillende aspecten.
00:01:27:08 - 00:01:30:03
Wij nemen eigenlijk enkele initiatieven
doorheen de school.
00:01:30:14 - 00:01:34:13
Dat is eigenlijk van peuter, eerste
kleuter tot en met het zesde leerjaar.
00:01:34:13 - 00:01:39:03
En heel bewust nemen wij
die kleine kleuters al mee in onze projecten.
00:01:39:03 - 00:01:41:22
Een voorbeeld daarvan is
de werking van de leesjury.
00:01:42:10 - 00:01:47:03
De juf die brengt de boeken in de klas,
bespreekt ze enzoverder.
00:01:47:09 - 00:01:48:04
En ook van daaruit
00:01:48:04 - 00:01:52:02
tweede en derde kleuter gaat dan eens
naar een oudere klas om voor te lezen.
00:01:52:02 - 00:01:55:06
We hebben ook nog gehad dat het
zesde leerjaar kwam om die boeken
00:01:55:06 - 00:01:59:04
van de leesjury voor te lezen, voor te bereiden
aan de kinderen van het derde kleuter.
00:02:01:10 - 00:02:04:18
De gemeentelijke bibliotheek van
Liedekerke heeft een aanvraag
00:02:04:18 - 00:02:08:23
ingediend voor een project dat we dan
uiteindelijk gekregen hebben.
00:02:08:23 - 00:02:10:13
Lees-hotspots is dat dan genaamd.
00:02:10:13 - 00:02:11:06
Iedereen is in zijn
00:02:11:06 - 00:02:15:00
eigen klas kleine leeshoekjes gaan maken
en dan in een latere fase
00:02:15:01 - 00:02:17:24
hebben ze hier dan hier
die leesklas opgebouwd
00:02:18:10 - 00:02:20:17
Ik hou vooral eigenlijk van die
grote projecten in het jaar.
00:02:20:21 - 00:02:23:13
Voor al die projecten proberen
wij wel de ouders te betrekken.
00:02:23:13 - 00:02:26:20
Eén van die punten die in een brainstorm
naar voren kwam
00:02:26:20 - 00:02:31:11
was om op een vast moment in ieders lesrooster
00:02:31:11 - 00:02:33:12
tijd te maken voor lezen.
00:02:33:18 - 00:02:37:07
Onze peuterjuf die een prentenboek
voorleest aan de peuters.
00:02:37:07 - 00:02:39:13
Maar dat is evengoed in een derde graad.
00:02:40:01 - 00:02:43:05
een onderzoeksvraag
die wordt beantwoord binnen het denkthema.
00:02:43:05 - 00:02:46:18
Dat is een heel verbindend moment
dat je weet van nu
00:02:46:18 - 00:02:50:21
op school is
elke leerling bezig met iets van lezen.
00:02:51:07 - 00:02:53:08
Als je in onze klas binnenkomt,
00:02:53:08 - 00:02:55:11
dat ze die vibe voelen,
00:02:55:19 - 00:02:57:20
hier in deze school zijn boeken belangrijk.