Bronnenlijst
Internationale rapporten
Anne Bamford
- Bamford, A. (2007). Kwaliteit en consistentie, Arts and cultural education in Flanders, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, CANON Cultuurcel, Brussel.
OMC - European Union
- Open Method of Coordination (OMC) working group of EU member states' experts on Cultural Awareness and Expression. (2016). Cultural awareness and expression handbook. Luxemburg: Europese Unie.
- Summary in English
- Samenvatting in het Nederlands
- Powerpoint presentation
Cultuur in de Spiegel - Vlaanderen
Weblinks
Onderzoeksrapporten
- CULTUUR IN DE SPIEGEL – VLAANDEREN Verkenning van opvattingen over cultuureducatie op basis van de cultuurtheorie ‘Cultuur in de Spiegel'
- CULTURELE BASISVAARDIGHEDEN Een ontwikkelingslijn op basis van de cultuurtheorie ‘Cultuur in de Spiegel’
- CULTUUR OVER CULTUUR Cultuurreflectie in de ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het Vlaamse basis- en secundair onderwijs: een analyse op basis van de cultuurtheorie ‘Cultuur in de Spiegel’
- HET BEELD IN BEELD De plaats van beeldgeletterdheid in de ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het Vlaamse basis- en secundair onderwijs
- Aanvulling: Referentiekader Beeldgeletterdheid
- DEELTIJDS KUNSTONDERWIJS IN DE SPIEGEL Exploratieve studie naar de artistiek-pedagogische eigenschappen van het deeltijds kunstonderwijs op basis van de cultuurtheorie 'Cultuur in de Spiegel'
- Alaerts, L., Goossens, K., Crul, K., Jans, L., Lauwers, W., Tintel, K. & Vermeersch, L. (2015). Cultuurexpresss. Cultuur in elk leergebied en vak. Een praktijkonderzoek binnen de lerarenopleiding. Leuven: Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
Cultuur in de Spiegel - Nederland
Weblinks
Rapporten en publicaties
- van Heusden, B. (2010). Cultuur in de spiegel. Naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. 'Het Zwarte boekje' met Engelse samenvatting.
- Konings, F. (2013). Culturele instellingen en een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs, richtlijnen. Utrecht: Fonds voor Cultuurparticipatie.
- Konings, F. (2011). Culturele instellingen en een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs, een analyse-instrument. Utrecht/Rotterdam: Fonds voor Cultuurparticipatie.
- Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) (2014). Cultuur in de Spiegel in de praktijk. Een leerplankader voor cultuuronderwijs. Enschede: auteur.
- van Dorsten, T. (2015). Mirrors in the making. Culture, education, and the development of metacognition in early and middle childhood (4-10) (Masterscriptie). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
- Zernits, Z. (2015). Uitgedaagd of overvraagd? De leermogelijkheden en -beperkingen van leerlingen met autisme in het leergebied kunstzinnige oriëntatie. (Masterscriptie). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
- Konings, F. (2017). Leerplannen in ontwikkeling. Culturele instellingen en doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs. Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam. (KCR)
- Beeldgeletterdheid, AKOV - Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming
- De cultuurspiegel, jouw gids voor cultuur op school: brochure met concrete suggesties voor iedereen die actief is in het onderwijs (van kleuter tot secundair) en cultuur een plaats wil geven in de klas en/of op school.
- Aanvullend: Mijn cultuurspiegel: online reflectietool voor leerkrachten.
- Cultuur in de Spiegel. Verder, dieper, meer: journalistiek verslag van het onderzoekstraject Cultuur in de Spiegel - Vlaanderen.
- Buurten met erfgoed, een project van het Agentschap Onroerend Erfgoed, FARO, Heemkunde Vlaanderen, CANON Cultuurcel en Educatie voor Duurzame Ontwikkeling
- van Es, E. (2016). Met nijntje in de spiegel. Opzet en inrichting van het nijntje museum beschouwd vanuit Cultuur in de Spiegel. Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit der Letteren, Kunst en Cognitie.
- van Heusden, B. (2012). Wat leren we van cultuuronderwijs? Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam.
- Cools, K. (2018) De geheugenbibliotheek. Blog van lerarenopleider Koen Cools voor het tijdschrift Klasse. Hij vertelt waarom hij zijn studenten ‘s avonds de stad injaagt én legt een link met cultuur in de spiegel.
- Vermeersch, L. (2016, 8 maart). Kunst en cultuur moeten er ook nog even bij.
- Vermeersch, L. (2016). Warm pleidooi voor meer cultuur en reflectie in het onderwijs.
- De Mette, T., & Vermeersch., L. Brede blik op beeld: Over hoe beeldgeletterdheid altijd en overal educatief uitdaagt.
- Vermeersch, L. (2016). Cultuur als een spiegel. Een kritische reflectie op cultuur in het onderwijs.
- Breedbeeld, 2016 (maart-mei), 19-23. Vandenbroucke, A., & Vermeersch, L. (2015). Kids, take a look at this! Visual Literacy Skills in the School Curriculum. Journal of Visual Literacy, 34 (1).
- Alaerts, L., e.a. (2015). Leergemeenschappen maken de horizontale connectie: cultuureducatie in de lerarenopleiding. Cultuur+Educatie, 15 (42), 70-90.
- De Backer, F., e.a. (2013). Erfgoed in dialoog met jongeren? Faro, tijdschrift over cultureel erfgoed, 6 (2), 7-13.
- van Es, E.. (2014). Wat levert Cultuur in de Spiegel ons op? Kunstzone, 2014 (6), 60-61.
- van Es, E., & van Heusden, B. (2014). Tussen waarheid en waarde: over theorie- en visievorming in cultuuronderwijs, Cultuur+Educatie14 (39), 93-105.
- van Heusden, B. (2011). Kunst en in cultuur, Kunstgebouw Magazine, november (2).
- van Heusden, B. (2015). European culture. Between rationality and reason. In P. Gielen (Red.), No culture, no Europe. On the foundation of politics (pp. 133-142). Amsterdam: Antennae Valiz. van Schaik, J. (2010).
- 'Kunst is een gegeven' (Interview met Barend van Heusden), Dagblad van het Noorden, november.
- Zernitz, Z. (2016). Kunsteducatie: ‘stepping stone’ of struikelblok voor leerlingen met autisme?, Cultuur+Educatie (45), 29- 38
- Benjamin Verhoeven en het leerkrachtenteam van Scholen Da Vinci, GO! Sint-Niklaas (2018), Opera op school, Insight 15 Opera Ballet Vlaanderen
- Van Heusden, B. (2021). Het leven verbeeld: kunst, cultuur en cognitie, Cultuur+Educatie (56), 6-21.
- Copini, E. (2021). Eén van hen. Cultuur+Educatie (56), 22-38.
- Van Dorsten, T. en Zernitz, Z. Verbeelding in beeld. Cultuur+Educatie (56), 39-57.
- Ekster, W. Het verbeeldend woordklankgebruik van kinderen. Cultuur+Educatie (56), 58-78.
- van Es, E. Verbeelding en zorg. Cultuur+Educatie (56), 79-93.
- Konings,; F. De lijn vasthouden: leerplankundig nadenken over verbeelden in de basisschool. Cultuur+Educatie (56), 94-107.
- Rass, A. Leerplan voor kunstvakken: "waar gaat het eigenlijk over?". Cultuur+Educatie (56), 108-119.
- Tielemans, M. Dans in de Spiegel Vlaanderen. Cultuur+Educatie (56), 6-21. 120-137.
- van Heusden, B., e.a. (2016). Cultuur2. Basis voor Cultuuronderwijs.
- van Heusden, B. e.a. (2020). Cultuur2. Cultuuronderwijs in het VO.
Barend van Heusden over Cultuur in de spiegel tijdens Vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media. 9 februari 2017.
Bekijk het volledige fragment.
Minister Hilde Crevits tijdens Vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media. 16 februari 2017.
Bekijk het volledige fragment.
Naar aanleiding van de slechte peilingen rond muzische vorming in de ‘onderwijsspiegel 2018’ van de onderwijsinspectie werden vragen gesteld in het Vlaams Parlement. Is de doorlopende leerlijn die Cultuur in de Spiegel biedt, een oplossing?