Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Cultuur als breed begrip

Cultuur als breed begrip

Willen we een kader bieden voor cultuuronderwijs, dan zullen we in ieder geval een antwoord moeten proberen te geven op de vraag ‘Wat is cultuur?’. In de wetenschappelijke literatuur vinden we verschillende betekenissen van het begrip cultuur. 

Voor Cultureel bewustzijn nemen we de invulling vanuit Cultuur in de Spiegel voor het begrip cultuur. Cultuur is hoe de mens betekenis geeft aan de wereld en aan wat hij maakt en doet. Reflecteren op cultuur – onze eigen en die van anderen – is cultureel bewustzijn. 

Hier vind je een transcriptie van het korte filmfragment van hierboven

 

Cultuur in de Spiegel als inspiratiebron

De cultuurtheorie Cultuur in de Spiegel vormde een belangrijke inspiratiebron voor de sleutelcompetentie Cultureel bewustzijn en kan een goed hulpmiddel zijn bij de realisatie van de eindtermen, niet alleen in het secundair maar ook in het basisonderwijs. 

 

In de publicatie ‘Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs’, het zogenaamde ‘zwarte boekje’, zet prof. Barend van Heusden de theorie uiteen. Hij formuleert antwoorden op de vragen wat cultuur precies is, welke culturele vaardigheden kinderen hebben en waarom het onderwijs die culturele vaardigheden mee moet ontwikkelen.  

De theorie Cultuur in de Spiegel in een notendop  

 

Cultuur is het proces van betekenisgeving, aangestuurd door de spanning tussen wat we al weten en de steeds veranderende werkelijkheid. Cultuur is niet het schilderij aan de muur of de gekostumeerde acteur op het podium, maar de betekenis, het gevoel, de indruk ... die zij maken op de museumbezoeker, het publiek, de recensent, de leerling, de samenleving. Die betekenissen, gevoelens, indrukken ... liggen echter niet vast in de objecten en producties. Ze zijn niet statisch, maar erg veranderlijk. 

Cultuur is een proces waarover een individu controle heeft, maar wordt ook in belangrijke mate gedreven door emotie en intuïtie.  

Waarom vindt de ene persoon een schilderij aangrijpend en de andere net niet? Dat heeft te maken met het verschil in verbeelding, persoonlijke visie, referentiekader, kennis, en ervaringen. Reflectie daarover is belangrijk.  

 

Culturele basisvaardigheden  

Het ontwikkelen van reflectie in al zijn facetten is volgens de theorie een essentieel ingrediënt van cultuureducatie. Aan het ontwikkelen van reflectie op cultuur, koppelt de theorie vier culturele basisvaardigheden:  

  • Waarnemen (voelen, luisteren, kijken, ruiken, smaken) en de reflectie op waarneming  
  • Verbeelden (omzetten van waarneming in beelden: fantasie, kunst, … waardoor op basis van herinnering en ervaring nieuwe mogelijkheden worden gemaakt) en de reflectie op verbeelding  
  • Conceptualiseren (het vertalen van waarneming en verbeelding in abstracte concepten: taal, symbolen, …) en de reflectie op conceptualisering  
  • Analyseren (het ontdekken van logica, structuren, modellen…) en de reflectie op analyse  

Schema culturele vaardigheden

Cultuurdragers  

Cultuur vergt ook steeds een bepaalde drager. Reflecteren doen we immers in een bewust gehanteerd medium of taal (bijvoorbeeld een artistieke taal). Het is de manier waarop cultuur tastbaar, hoorbaar, … kortweg waarneembaar wordt. De theorie deelt de vier cultuurdragers als volgt in:  

 

  • Het lichaam (gebaren, klanken, rituelen, …)  
  • Voorwerpen (een trommel, een kledingstuk, een gerecht, …)  
  • Taal (gesproken en geschreven)  
  • Grafische symbolen (tekeningen, plaatjes, schema’s, foto’s, video, …)  

Cultuur en de reflectie op cultuur krijgen dus vorm in en met verschillende cultuurdragers.  

 

Cultuur, cultuureducatie en kunsteducatie

Cultuur als proces van betekenisgeving is samen te vatten als ‘cultureel bewustzijn’ of ‘cultuur-in-ruime-zin’. De theorie ziet dat proces als één van de basiselementen van het onderwijs in het algemeen. Het volledige onderwijsgebeuren is dus onderwijs in cultuur-in-ruime-zin.  

Het specifieke van cultuureducatie binnen het onderwijs is dat het vooral gaat om het reflecteren over ‘cultuur-in-ruime-zin’. Die reflectie leidt tot een - in de eerste plaats persoonlijk maar ook gezamenlijk - cultureel zelfbewustzijn of culturele metacognitie. Cultuureducatie leert het individu na te denken over zijn of haar eigen individuele en collectieve betekenisgeving.  

Kunsteducatie is een onderdeel van cultuureducatie, het is educatie in cultureel zelfbewustzijn door gebruik van de basisvaardigheid verbeelding en dat kan met gebruik van allerlei media (het lichaam voor dans, een voorwerp bij beeldende kunst, …).  

Meer informatie

  • Onderwijsdoelen
  • Podcast Cultureel bewustzijn

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs