Cultuur binnen elk vak en leergebied
Het is een uitdaging om kwaliteitsvol cultuuronderwijs te ontwikkelen. De sleutelcompetentie Cultureel bewustzijn en culturele expressie biedt hiervoor een kader binnen het secundair onderwijs. Want structureel ingebed cultuuronderwijs biedt heel wat mogelijkheden om talenten, culturele/creatieve vaardigheden van leerlingen te ontdekken en te stimuleren.
Cultuur is betekenis geven aan de wereld om ons heen. Het is de wereld ervaren en interpreteren, verbeelden en kennen. Hierop reflecteren is cultureel bewustzijn. Dat kan in alle leergebieden en vakken. Cultuur is dus onderdeel van elk vak.
Door lessen cultuurrijk te benaderen krijgen de leerinhouden meer betekenis. Door te reflecteren en te verbeelden zet je jongeren creatief in gang. Door leerdoelen cultureel te benaderen verken je het curriculum vanuit een andere hoek. Bijvoorbeeld: wat betekent natuurkunde-onderwijs? Het denkwerk dat daaruit voortkomt, geeft betekenis aan de leerinhouden. En zo ook aan de werkelijkheid. Het stimuleert leerlingen om in dialoog te gaan met de wereld.
Dit alles begint bij een geëngageerde leerkracht, die gestimuleerd wordt om bewust verbanden met cultuur te leggen, om verschillende media in de lessen of projecten te betrekken en leerlingen hun verbeelding ook in te zetten.