Hoe doe je aan goed cultuuronderwijs - Transcriptie
Heel belangrijk, wat mij betreft, is dat cultuuronderwijs bijdraagt aan gelijke kansen doordat kinderen dezelfde vaardigheden aangeleerd krijgen en hun eigen cultureel bewustzijn kunnen vormen.
Leerlingen leren door dat cultuuronderwijs, dat heb ik in het begin al gezegd, met vrijheid omgaan. Dat is, denk ik, een van de belangrijkste taken van het onderwijs, dat je mensen leert met vrijheid omgaan. Want de keerzijde van vrijheid is angst.
Je draagt waarden over, gedeelde waarden en dat zijn dan de waarden in onze cultuur van vrijheid, gelijkheid, democratie, recht van vrije meningsuiting en zo.
Cultuuronderwijs is, denk ik, en het is goed dat we ons dat realiseren, cultuuronderwijs is altijd politiek. Het is politiek, want we brengen een bepaald zelfbewustzijn bij. Dus je kunt daar beter maar open en eerlijk over zijn dan dat je doet alsof het niet zo is.
En ten slotte denk ik dat je leerlingen, mensen überhaupt veel weerbaarder maakt… weerbaarder als burgers als ze inzicht hebben in hoe cultuur functioneert. Als ze weten wat het is. Dan is het toch weer 'kennis is macht'. Als je leerlingen en mensen duidelijk kunt maken hoe cultuur in elkaar zit, dat het zo'n soort proces is met deze vaardigheden en deze media, dat het mensen een gevoel geeft van: Oké. Nou, daar kan ik aan meedoen. Dat is het, je kunt meedoen, je bent vrij, je hebt een zekere vrijheid. Natuurlijk altijd binnen marges, uiteraard, maar die vrijheid heb je. Die is gegeven met het feit dat je een cultureel wezen bent en cultuur is dus ook niet iets wat je overkomt. Cultuur, daar ben je bij betrokken, daar kun je aan meedoen, daar heb je ook een verantwoordelijkheid in. Dat soort dingen zijn, volgens mij, hele belangrijke aspecten van cultuuronderwijs.
En misschien had je het al gezien, maar in deze vier punten zitten natuurlijk eigenlijk ook weer die basisvaardigheden: kennis, waarden, verbeelding, vrijheid en vaardigheden.